Nej, då får du inte någon skattereduktion.
Med den produktionen är du nämligen inte mikroproducent.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, då får du inte någon skattereduktion.
Med den produktionen är du nämligen inte mikroproducent.
Där har du iofs rätt. Men utgick från att du förstod kontrasten i siffrorna

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har läst hälften av alla inlägg och har säkert missat massor .. förklara igen varför man ska stänga av växelriktaren ...

I mitt fall så gör jag av med nästan allt själv , så att sälja för mig är bara bonus🤷‍♀️

S
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Jag har läst hälften av alla inlägg och har säkert missat massor .. förklara igen varför man ska stänga av växelriktaren ...

I mitt fall så gör jag av med nästan allt själv , så att sälja för mig är bara bonus🤷‍♀️
Näää, du skall inte stänga av. Verkar som du har en idealisk anläggning. Målsättningen är 100% egenanvändning. Men vem klarar detta mitt i sommaren när man på sin höjd kokar en kastrull potatis och en kanna kaffe.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S styren skrev:
Näää, du skall inte stänga av. Verkar som du har en idealisk anläggning. Målsättningen är 100% egenanvändning. Men vem klarar detta mitt i sommaren när man på sin höjd kokar en kastrull potatis och en kanna kaffe.
Är målsättningen egenanvändningen 100% ?
Jag förstår ej förklara gärna , jag gör av med mycket av det jag producerar och säljer det lilla som blir över

Med el priser på -69öre ex moms så tjäna man mer på att förbruka (räknar med elnäts avgiften) än vad man egenproducera eller sälja (inkl 60 öringen).

Du säger dock att du säljer lite. Har du en liten anläggning på 5-6kwh eller stor och minar bitcoin?

B buffyin skrev:
Med el priser på -69öre ex moms så tjäna man mer på att förbruka (räknar med elnäts avgiften) än vad man egenproducera eller sälja (inkl 60 öringen).

Du säger dock att du säljer lite. Har du en liten anläggning på 5-6kwh eller stor och minar bitcoin?
8-10kwh jag har fastpris på 65öre

8-10kwh jag har fastpris på 65öre
Har Du fastpris även på elen Du säljer ?

Z Zsam skrev:
Har Du fastpris även på elen Du säljer ?
Det finns de som har det, en arbetskollega till mig har det då energibolaget inte kunde byta elmätare (varför vet jag inte dock). De skrev då fastprisavtal på elen med honom och hans grannar (de gjorde en gemensam upphandling för ett 20-tal villor samtidigt).

• Wow
Nyfniken
  • Laddar…
B Boan skrev:
innan priserna sätts, skickar alla producenter in prognos på hur mycket de kommer producera kommande dag, vindkraft tar ju då hänsyn till väderprognosen.. och om du efterfrågan är låg... ja, då blir priserna därefter.. ska du "stänga av" en större produktionsanläggning måste du meddela detta INNAN priserna för kommande dag är satta.... så för oss som producerar lite mer storskaligt är det inget kul alls...
Jag skulle uttrycka det som att elproducenterna lägger bud på hur mycket de ska producera och till vilket pris. Varje dag innan klockan 12 skickar min arbetsplats in hur mycket vi ska producera. Först när alla producenter gett sina bud avgörs priserna för morgondagen.

Vi bestämmer hur mycket vi ska producera beroende på en elpris-prognos, värmebehovet i vårt fjärrvärmenät, tillgängliga pannor mm. Vid låga elpriser går vi back på att producera el. Ibland är våra elprisprognoser fel. Men då är det bara att bita i det sura äpplet och leverera det vi lovat. Ingen får dra tillbaka sitt bud.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
En sak jag inte riktigt förstår är varför vanliga kommersiella elproducenter fortsätter producera el vid noll eller negativa priser. Ok, vissa anläggningar kan inte enkelt stängas av (tex kärnkraftverk) men hur funkar det med resten av producenter och kraftslag, hur får man ekonomi i detta?
Du har aldrig reflekterat över varför vindkraftverken står still fast det blåser?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mortimer skrev:
morgon är det oförskämt lågt elpris i SE4, framförallt mellan 12.00-17.00. Bör man stänga växelriktaren och istället vräka på med höga elförbrukning för att samla på sig köpta kwh till 60-öringen ?
Ahh, du tänker lite som de förhatliga elverksföretagen?
Vad kan vi göra för att maximera vinsten, ska vi tex strypa lite på produktionen så att elpriset går upp.

Men, det är klart det är en skillnad, du är ju en "fattig" "konsument" och de är snikna kapitalister.
..

Obs, spår av ironi & sarkasm kan förekomma i inlägget.

L lat skrev:
Ahh, du tänker lite som de förhatliga elverksföretagen?
Vad kan vi göra för att maximera vinsten, ska vi tex strypa lite på produktionen så att elpriset går upp.

Men, det är klart det är en skillnad, du är ju en "fattig" "konsument" och de är snikna kapitalister.
..

Obs, spår av ironi & sarkasm kan förekomma i inlägget.
Vilken kategori tillhör du av de ?

M mortimer skrev:
Vilken kategori tillhör du av de ?
Icke fattig/rik konsument med anständig (själv intjänad) pension.

L lat skrev:
Icke fattig/rik konsument med anständig (själv intjänad) pension.
Då har du tjänat ditt land väl och bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.