18 924 läst ·
34 svar
19k läst
34 svar
Stänga av vattnet vid semester
Jag har en Telemecaniqe GT1-X02. Manualen är både för den samt -X01.
Om du inte hittar på webben så kan jag skanna och mejla.
Om du inte hittar på webben så kan jag skanna och mejla.
Tror inte det anses självklart att stänga av vatten om man bara är borta över natten. Då vore det nästan lika självklart att stänga av när man åker till jobbet om ingen annan är hemma. Tror nog att mindre än 1% av alla husägare stänger av vatten när de är borta en natt.C CPHB skrev:
Nej jag förstår fortfarande inte. Varför stänga av huvudvattenkranen om jag reser bort? Vi pratar ju inte om vanliga kranar eller en toalett som står och rinner.. Huvudvattenkranen har jag aldrig stängt av när vi reser bort. Eller rörde det sig om ett fritidshus?C CPHB skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
För 15-20 år sen blev en släkting på semester uppringd av grannen som rapporterade att det forsade ut vatten under tvättstugedörren. Det visade sig att ett rör hade gått sönder i tvättstugan och då var huset ung. 20 år gammalt. Efter det så blev de väldigt noga med att stänga av allt vatten när de reste bort.B Bortibacken skrev:
Sådär ville en s.k.sakkunnig VVS-tekniker helst montera den nya vattenmätaren hos oss. Men han kunde inte stänga av vattnet så jag bad honom återkomma när jag bytt kranar.Isarheml skrev:
Rörkillen jag anlitade bytte kranar och monterade ny mätare på vertikalt rör, som tidigare.
För att om skit händer när man är borta så slutar det aldrig spola ut vatten. Ett exempel från mitt liv är att jag vaknade en morgon med ett 5-10mm rosthål i min vvb och jag hade vatten i tre rum, det gick bra för mig men hade det stått på i en vecka vettefan.B Bortibacken skrev:
Nu stog beredaren såklart inte helt enligt moderna riktlinjer men skit kan också hända i t ex köket och då spelar det ingen roll om huset är helt upp till standard.
Det är helt enkelt en väldigt enkel åtgärd för att minimera risk, ungefär som att låsa dörren när du går ut
Ok, nu är jag med!Rickard. skrev:
För att om skit händer när man är borta så slutar det aldrig spola ut vatten. Ett exempel från mitt liv är att jag vaknade en morgon med ett 5-10mm rosthål i min vvb och jag hade vatten i tre rum, det gick bra för mig men hade det stått på i en vecka vettefan.
Nu stog beredaren såklart inte helt enligt moderna riktlinjer men skit kan också hända i t ex köket och då spelar det ingen roll om huset är helt upp till standard.
Det är helt enkelt en väldigt enkel åtgärd för att minimera risk, ungefär som att låsa dörren när du går ut![]()
Makes sense. Nu fattar jag! Tack!BirgitS skrev:
För 15-20 år sen blev en släkting på semester uppringd av grannen som rapporterade att det forsade ut vatten under tvättstugedörren. Det visade sig att ett rör hade gått sönder i tvättstugan och då var huset ung. 20 år gammalt. Efter det så blev de väldigt noga med att stänga av allt vatten när de reste bort.
Hej. Nej FV rör jag inte den får stå på som vanligt. Är bara vattnet jag vill stänga under semestern. Vi har vattenburen golvärme men fjärrvärmen värmer väl det vattnet som ligger i slingorna även om vattnet är avstängt ?S spislucka skrev:
Förstår du inte att det är skadeförebyggande???. En plötslig vattenläcka kan orsaka mycket stor skada på några dagar.B Bortibacken skrev: