Hej, ska montera ner det gamla köket i väntan på det nya. Bor i en bostadsrätt där vatten "slangarna" till kranen går rakt in i huvudledningen utan att kunna bryta vattnet lokalt.

Dock ser det ut så här under kranen:
IMG_3580.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag testade skruva på den högra lilla skruven och då stängdes kallvattnet av. Dock ser den vänstra inte lika dan ut och undrar om jag på något sätt kan stänga av varmvattnet på vänstra "slangen"?

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Krilleman
Nej, tyvärr.

Du har ju bara en ballofix monterad.

Bob_the_builder
Obeskrivligt korkat att bara sätta ballofix på den ena ledningen. Det ser du naturligtvis till att ordna när du byter kök. :thumbup:

Hej, Det var ju tråkigt, känns inte kul att få hit en rörmockare för att bara sätta dit en Ballofix på ett rör. Men men, tack för snabba svar.

Korvgubbe
Om du ändå måste ha dit en rörmokare så kan det ju vara smart att kolla hur det ser ut på övriga tappställen. Kan du stänga av vattnet till toaletten, handfatet och duschen? Annars är det lika bra att ta det på samma gång.

Krilleman
Självklart monterar du nya ballofixer på båda ledningarna på en gång!

Och precis som korvgubbe skriver kan det vara bra att se över badrum/WC hur det ser ut där med avstängningar.

I toaletten är det 2st klara avstägningspunkter så det är bara köket det ser ut så här i.
Varför bör jag byta båda på en gång?

Krilleman
Det finns ingen anledning att bara byta ena. Det är att klassas som dumsnålt.

Passa även på att rensa bort alla kopplingar, bocka till två nya rör upp till blandaren och klammra dessa OK på väggen.

Viktigt är att kopplingarna upp till blandaren har slät ansats så packningarna i slangarna tätar OK.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.