V
Tjena!

Min LVVP är seriekopplade till 1000L acctankar, har även laddomat så jag kan elda med ved upp till 63+. Jag har heller ingen AC i min värmepump utan istället två portabla AC's som är 2500watt. Inte bra jag vet... Ska se till att skaffa en luftvärmepump som AC istället.
Nu till första frågan! Kan jag koppla ur min LVVP så länge jag tömmer den korrekt? (om det blir minusgrader mitt i Juli och rören spricker, hahaha.) Jag vet att det är billigt att värma vattnet under dessa måander, men två cirkulationspumpar ovanpå det blir ändå 8-10kWh. Sen tänker jag även på att kompressorn får jobba 3 månader färre = ökad livslängd. Givetvis kommer jag test-drive'a pumpen 2 till 3 gånger per månad.
En värmepump utomhus, står på betongblock, bredvid en träpall, röd vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min värmepump är en vaillant arotherm vwl 115/2. (Gammal bild)
VVS-installation med tryckmätare, rör, isolering och en elektrisk komponent monterad på vägg.
Skapa konto

Bild på laddomaten. Fixade drivsidan med hjälp av en gammal byggahus-forum Veteran per telefon, en multimeter och lite tur.

Förövrigt är min EL-varmvattensberedare seriekopplad till värmeslingan i ena acctanken så det spelar väldigt liten roll gällande varmvattnet.
Väggmonterad varmvattenberedare med kopparledningar i ett hörn av ett rum.
Skapa konto

Jag har ett par mer specifika frågor. Om någon orkar svara dessa:

1. Hur gör ni med eran LVVP under Juni-Augusti? (föutsatt att ni inte har AC i er LVVP)
2. Hur hade ni Gjort i min situation?
3. Jag vet att det är 99,999% osannolikhet att det blir minusgrader Juni-Augusti. Men när jag tömmer min LVVP så töms den bara till hälften. De rören som går i LVVP. Jag har givetvis kulringsventiler till/från acctankarna. I ett worst case scenario så expanderar vattnet mot minsta motståndets väg MAO inte kopparöret.
4. I vaillant Manual nämner de att 7+ och under är dåliga förhållande ifall LVVP inte är i drift. Är det bara för att vara extra säker eller vad beror det på?

Ni får gärna skriva hur era värmesystem fungerar, huruvida ni har AC eller ej. Tack för ert tålamod. Jag är en ung pöjk med ansvar om min och morsans hus, så ni ursäkta mig om någon fråga är dum.
Ha en trevlig kväll nu gubbar!

Mvh
Velinga2002

Redigerat:
B
Varför tömma ner?

Jag stänger av värmeproduktion på värmepumpen bara. Brukar köra 30 sek på cirkpumpen en gång i månaden, så den inte fastnar.

Expansion är inget problem så länge som man inte stänger in en större mängd vatten. Jag stänger en ventil för att bli av med självcirkulation, men behåller den andra öppen för att inte få problem med expansion.

Med 1000l vatten är nog värmeförlusten rätt betydande, om de inte är bra isolerade. Har man lite varmvattenförbrukning är det nog billigare med en lite elberedare.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
V
B BSOD skrev:
Varför tömma ner?

Jag stänger av värmeproduktion på värmepumpen bara. Brukar köra 30 sek på cirkpumpen en gång i månaden, så den inte fastnar.

Expansion är inget problem så länge som man inte stänger in en större mängd vatten. Jag stänger en ventil för att bli av med självcirkulation, men behåller den andra öppen för att inte få problem med expansion.

Med 1000l vatten är nog värmeförlusten rätt betydande, om de inte är bra isolerade. Har man lite varmvattenförbrukning är det nog billigare med en lite elberedare.
Jag har en EL-varmvattensberedare på 100L som är seriekopplad till värmeslingan i ena acctanken. Uppdaterade min tråd men visar även i detta inlägg.
Väggmonterad varmvattenberedare, kopparledningar, vit vägg, elektrisk kabel, NIBE-logotyp, inomhus.
Skapa konto

Det är väldigt lite energi som går till spillo. Acctankarna är bra isolerade. Onödigt slitage på LVVP och ingen anledning att inte stänga av LVVP.
Slitna isolerade rör med klämmor mot husvägg, kablar i bakgrunden, dagsljus.
Skapa konto
Kopparledning med på/av-tag, väggmonterade vita plaströr, vit vägg, inomhus installation.
Skapa konto

Här är in/ut kulventilspakarna. Får stänga dessa när jag tömmer LVVP på vatten (bara för att vara helt säker). Men tänker som dig att det räcker att köra dem några min per månad bara för att se att allt är okej. Sen starta upp LVVP i början på september.
Tack för snabbt svar föresten. Uppskattar hjälpen!

Redigerat:
B
Innan det blir frysrisk så kommer du ju vilja slå på ditt värmesystem i huset. Slår du inte på det när det är 10-15c som dygnsmedel ute? Det brukar inte gå från 15C till flera minusgrader i många h i rad på en dag precis, inte där jag bor i alla fall.

Jag har bara svårt att se nån som helst frysrisk.

Man vill helst inte hålla på att tömma vatten ur sådana här system i onödan. Varje gång man fyller på, så blir det ju syresatt vatten som kommer orsaka lite rost/korrosion i systemet.

• Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
V
B BSOD skrev:
Innan det blir frysrisk så kommer du ju vilja slå på ditt värmesystem i huset. Slår du inte på det när det är 10-15c som dygnsmedel ute? Det brukar inte gå från 15C till flera minusgrader i många h i rad på en dag precis, inte där jag bor i alla fall.

Jag har bara svårt att se nån som helst frysrisk.

Man vill helst inte hålla på att tömma vatten ur sådana här system i onödan. Varje gång man fyller på, så blir det ju syresatt vatten som kommer orsaka lite rost/korrosion i systemet.
Låter mycket rimligt det du säger. Ska stänga av LVVP.

"Varje gång man fyller på, så blir det ju syresatt vatten som kommer orsaka lite rost/korrosion i systemet."
Fråga: Innebär det att jag ska låta vattnet vara i mina acctankar? Tror jag stänger av kulventilerna till/från LVVP för det har faktiskt hänt att det blivit minus grader i maj där jag bor. Jag kanske framstår som övernojjig men skadar inte att fråga mer kompententa personer på forumet. Jag har egen brunn och när jag målade väggarna i badrummet, där jag hade duschvägg, blev de gula på ett par månader!
Hade ingen aning om att det blir rost/korrosion men det tog fram ett jätte gammalt, men trevligt, minne från min far och en bonde. Bonden sa att ngn bekant körde systemet med ?askorbinsyra eller citronsyra? för att få bort rosten men att det tog lite på rören varje gång.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.