Hej,

Någon som har koll på hur det påverkar maskinen på lång sikt om man stänger av den när elen är som dyrast?

Tack på förhand

lönar det sig verkligen? Kan du inte bara ställa ner tempen under dom 4h?

• Gilla
Emma Gunnarsson
  • Laddar…
J Juju121 skrev:
Hej,

Någon som har koll på hur det påverkar maskinen på lång sikt om man stänger av den när elen är som dyrast?

Tack på förhand
Kontrollfråga, du har timprisavtal?

K Kane skrev:
Kontrollfråga, du har timprisavtal?
Yes.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
lönar det sig verkligen? Kan du inte bara ställa ner tempen under dom 4h?
Vet inte. Vet bara att när elen är som dyrast så använder vi som mest här i hushållet.

J Juju121 skrev:
Vet inte. Vet bara att när elen är som dyrast så använder vi som mest här
J Juju121 skrev:
Vet inte. Vet bara att när elen är som dyrast så använder vi som mest här i hushållet.
Är det elpriset som är det dyraste i sammanhanget? Har du effekttaxa så kanske det är den dyraste delen om du använder mycket el samtidigt? I så fall skulle jag behålla luftluft på samma värme som förut och köra diskmaskinen och tvättmaskinen nattetid.

Attitudeswe
Jag har justerat min 16år gamla LLVP varje kvart senaste 3 åren. Den lever ännu. Aldrig servad bara rengjord av mig (knappt av tidigare ägare).

Min förbrukning är inte som högst när det är dyrt :)

Graf över energiförbrukning och priser för december 2024; visar skillnader i kWh och SEK vid trängsel och normal användning. Färgad linje anger olika perioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Automatiserad LLVP styrning som kräver 1200kr hårdvara från vanliga svenska webshoppar: https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/sensibo_optimizer.py

J Juju121 skrev:
Då ska ni ju inte ha timspot. Det är ju bara vettigt om ni kan flytta lasterna och tjäna på det.

En LLVP är ju en ganska liten effekt egentligen och kommer ge sämre komfort ganska direkt och kan med fördel ställas ner när ingen är i rummen och sen ha högre när man är där.

Magnus E K
Jag stänger aldrig min tvärt av (utom när jag av misstag trycker på fel knapp) utan jag drar ner tempinställningen till 16 grader istället så den får lugna ner sig själv.

J Juju121 skrev:
Hej,

Tack på förhand
Du kan inte köpa automatisering till den så den justerar det själv?

J Juju121 skrev:
Det är ju därför elen ÄR dyr då 😁

Magnus E K
Det räcker att ha något litet jämnare förbrukning än genomsnittskunden för att tjäna på spotpris. Det är en missuppfattning att man aktivt måste flytta förbrukning, även om man naturligtvis kan tjäna mer på att göra det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.