Vi saknar WC på övervåningen och jag har kommit på idén att göra om en kattvind.
Problemet är att man kan endast gå raklång i början av kattvinden.
Vi har fått offert på VVS så vi vet att det är möjligt att få upp avlopp och vatten, men den stora frågan är om det är möjligt att stänga igen kattvinden där det inte längre är full takhöjd. Hur går man tillväga isåfall för att inte riskera bland annat fukt?
Den väggen jag tänkte bygga kommer ju inte gå att öppna men det kan finnas möjlighet att göra en lucka från sovrummet in till den stängda kattvinden för eventuell inspektion.
Min ritning visar hur det är tänkt.
Svarta streck är som det är idag, röda streck är så som vi vill ha. Kommer alltså riva en vägg intill sovrummet för att bredda WCn.
Måtten stämmer inte alls på bilden så ni får ha överseende.
Vad har ni som är kunniga för tankar och idéer om detta? Är det möjligt tror ni?
Problemet är att man kan endast gå raklång i början av kattvinden.
Vi har fått offert på VVS så vi vet att det är möjligt att få upp avlopp och vatten, men den stora frågan är om det är möjligt att stänga igen kattvinden där det inte längre är full takhöjd. Hur går man tillväga isåfall för att inte riskera bland annat fukt?
Den väggen jag tänkte bygga kommer ju inte gå att öppna men det kan finnas möjlighet att göra en lucka från sovrummet in till den stängda kattvinden för eventuell inspektion.
Min ritning visar hur det är tänkt.
Svarta streck är som det är idag, röda streck är så som vi vill ha. Kommer alltså riva en vägg intill sovrummet för att bredda WCn.
Måtten stämmer inte alls på bilden så ni får ha överseende.
Vad har ni som är kunniga för tankar och idéer om detta? Är det möjligt tror ni?
Klart det är möjligt att göra i dom flesta hus..
Man får tänka på hur fukt och ventilation funkat hitintills och försöka påverka så lite som möjligt med ändringar.. Är det gamla hus med obefintligt med isolering så man har viss fuktvandring genom väggarna så kan det vara bättre att ge luften möjlighet att röra sig som innan ombyggnaden. Man kan göra mycket med frigolit och liknande för att på lite tunnare vägg/tak och få "fullgod" isolering, och ibland är det bättre att ställa en ny vägg en bit ifrån den gamla om det finns risker för fukt som inte kan vandra /ventilleras bort
Jag byggde som en "låda" med toa i kattvinden men lämnade plats utanför och ovanför så luften kan röra sig som tidigare. den funkade utan anmärkning i dom nästan 17 år jag bodde där.
ang takhöjd så behöver man ju inte full takhöjd där man ändå sitter på en toalett
Se till att sätta en ny lucka in i kattvinden så den kan inspekteras
Man får tänka på hur fukt och ventilation funkat hitintills och försöka påverka så lite som möjligt med ändringar.. Är det gamla hus med obefintligt med isolering så man har viss fuktvandring genom väggarna så kan det vara bättre att ge luften möjlighet att röra sig som innan ombyggnaden. Man kan göra mycket med frigolit och liknande för att på lite tunnare vägg/tak och få "fullgod" isolering, och ibland är det bättre att ställa en ny vägg en bit ifrån den gamla om det finns risker för fukt som inte kan vandra /ventilleras bort
Jag byggde som en "låda" med toa i kattvinden men lämnade plats utanför och ovanför så luften kan röra sig som tidigare. den funkade utan anmärkning i dom nästan 17 år jag bodde där.
ang takhöjd så behöver man ju inte full takhöjd där man ändå sitter på en toalett
Tack för svar!P polaris78 skrev:Klart det är möjligt att göra i dom flesta hus..
Jag kom på en sak igår kväll också, man kanske till och med ska ta bort hela väggen mellan sovrum och kattvind. På så sätt få ett större sovrum.
Dock behöver det tilläggsisoleras, det är 20cm isolering i dagsläget. Hade även en del getingar i kattvinden i somras så någon form av tätning kanske behövs?
Så svårt det här känns att göra själv 😅
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 165 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 165 inlägg
I kattvindsväggarna går normalt takstolarnas stödben och de kan man inte ta bort hur som helst. Ofta kan man ta bort ett stödben genom avväxling med stödbenen på vardera sidan, men inte mer. Planken/skivorna på stödbenen, alltså själva väggen kan ha en stabiliserade effekt, dvs. förhindra att huset rör sig när det blåser hårt.L Linn LK skrev:
Det har du helt rätt i. Det blir nog en liten dörr in.BirgitS skrev:
I kattvindsväggarna går normalt takstolarnas stödben och de kan man inte ta bort hur som helst. Ofta kan man ta bort ett stödben genom avväxling med stödbenen på vardera sidan, men inte mer. Planken/skivorna på stödbenen, alltså själva väggen kan ha en stabiliserade effekt, dvs. förhindra att huset rör sig när det blåser hårt.
Klicka här för att svara