Hej!

Kan inte hitta hur jag ska göra någonstans, så jag frågar er :)

Jag bygger ett enkelt skärmtak över entrén och ska sätta vindskiveplåt och ståndskiva mot ytterfasad.

Ska ståndskivan sitta ”under” vindskivebeslagen eller över och ”vila” på dem?

Se bild. Tack på förhand!

• Skärmtak över entré med vindskiveplåt monterad mot husvägg. Fråga om ståndskiva ska monteras över eller under vindskivebeslagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant över,annars leder du vattnet under vindskivorna

Okej tack. Blev lite fundersam då jag tänkte att glappet mellan takplåt och ståndskogs blev ganska mycket på så sätt. Men det känns väl rimligt!

Sänk vindskivebrädorna?

De sitter i höjd med trekantslisten, så det är inte möjligt

A andnel skrev:
De sitter i höjd med trekantslisten, så det är inte möjligt
Såga rakt igenom då..

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Vindskiveplåten ska egentligen vara i samma höjd som plåtprofilens topp och är det gjort så är det ju väldigt lätt att lägga ståndskivan ovanpå. Jag röstar också på att du sänker vindskivorna, ta bort trekantlisten om du måste för som det är nu med papp synligt är lite galet. Eller så får du fixa och trixa så gott du kan med plåten men då blir allt enligt "löses på plats" och då får du bara göra ditt bästa.

Okej, så ni föreslår att jag sågar bort den del av trekantslisten som behövs för att sätta ståndskivan dikt an profilplåten? Det ligger ju även underlagspapp på trekantslisten som jag måste såga igenom i så fall.

Eller tänker ni att jag kapar hela vindskivan+trekantslisten på längden hela vägen?

• Gilla
MKroth
  • Laddar…
A
A andnel skrev:
Okej, så ni föreslår att jag sågar bort den del av trekantslisten som behövs för att sätta ståndskivan dikt an profilplåten? Det ligger ju även underlagspapp på trekantslisten som jag måste såga igenom i så fall.

Eller tänker ni att jag kapar hela vindskivan+trekantslisten på längden hela vägen?
Pappen måste givetvis vara kvar och hel..

Rejäl skrev:
Pappen måste givetvis vara kvar och hel..
Jo, lite så jag tänkte… men om jag inte ska riva upp hela pappen och göra om taket så behövs nog någon papphammarlösning då.

A
A andnel skrev:
Jo, lite så jag tänkte… men om jag inte ska riva upp hela pappen och göra om taket så behövs nog någon papphammarlösning då.
Kan du inte bara få upp pappen som ligger an trekantsläkten utan att ta upp mer papp?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.