Ska riva ner en vägg med sten/skiffer/väggsten.
Under är det målartapet som också ryker när jag tar bort väggstenen.. Och under tapeten är det gips.

Vad sätter man ovanpå gips för att sätta kakel på?

K
Man sätter kakelfix på gipsen, som kaklet sen sitter fast i

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ok man sätter alltså det direkt på gipset.. Om man sedan vill ta bort kaklet framöver. Finns det risk att gipset åker med bort?

Vi kommer nämligen byta ut köket vad det lider..

K
Gipset kommer styrka på foten den dagen som ni river kakel ja.
Men då sätter ni nytt gips bara.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Gipset kommer säkert ryka redan nu när du drar ner befintlig sten.

Är det stänkskydd i köket som ska fixas provisoriskt så hade jag bara limmat på renoveringsgips rakt över befintlig sten och sedan kaklat på det.

Det verkar som att det sitter renoveringstapet under bef stenar och att den ryker, men att gipset klarar sig.
Skulle man kunna sätta ny tapet för att sätta kakel på den?

Vi kommer som sagt göra om i köket om ca två år och vill helst undvika att sätta nytt gips om det inte krävs.

K
Varför ska du sätta tapet? Kakel kan du sätta direkt på gipset med fix

Jag kommer ha tapet ovanför kaklet som sedan ska målas. Tänkte att man kan lika gärna sätta den på hela väggen.
Sedan kommer köket göras om inom några år, och min tanke är att det är lättare att riva ner kakel som sitter på tapet, än kakel som sitter direkt på gipset..

K
Alltså gips kostar 40kr/kvm. Så handlar väl om 4-500 kr eller nått sånt för nytt gips. En struntsumma i sammanhanget och avsevärt mycket enklare att bara sätta upp det än att hålla på med renoveringstapet. Och helt sanslöst att nu hålla på med något som ev. kommer hända ”inom ett par år”.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
K
Visa en bild på när ni rivit befintligt kakel och det endast är underliggande renoveringstapet som åker ned, utan minsta åverkan på gipset. Om så är fallet har ju kaklet endast suttit i tapeten och det är ganska klen infästning

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
K kniv skrev:
Visa en bild på när ni rivit befintligt kakel och det endast är underliggande renoveringstapet som åker ned, utan minsta åverkan på gipset. Om så är fallet har ju kaklet endast suttit i tapeten och det är ganska klen infästning
Det var inte ett påstående, utan mer en fundering.
I min värld, som aldrig satt upp gips och bredspacklat, så låter det mer komplicerat än att lappa tapet/spackla över de bitar som följt med.
MEN, då är förutsättningen att man får med bara tapeten och inte gipset.

Så, jag hör vad du säger och kör antagligen på utan någon tapet och sätter kaklet direkt på väggen!

K
Varför ska du bredspackla om det ska upp kakel på?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.