13 777 läst ·
9 svar
14k läst
9 svar
Ständiga från: flis eller stenmjöl för en rookie
Jag har precis lagt ut 25cm 0-30 vid entré, längs huset och uteplats på baksidan tot ca 110kvm.
Jag ska lägga 40x40 plattor med struktur (Cambridge)
När man kikar runt på bilder från stenläggningar så verkar det som fler och fler om inte alla använder flis 2-4mm och lägger sten/plattorna i.
Är detta bättre/lättare än stenmjöl?
Det går väll inte att padda flisen utan bara att dra av och göra fallet och sedan lägga ut plattorna?
Är det fortfarande 3-5cm ifall man använder flis?
Jag ska lägga 40x40 plattor med struktur (Cambridge)
När man kikar runt på bilder från stenläggningar så verkar det som fler och fler om inte alla använder flis 2-4mm och lägger sten/plattorna i.
Är detta bättre/lättare än stenmjöl?
Det går väll inte att padda flisen utan bara att dra av och göra fallet och sedan lägga ut plattorna?
Är det fortfarande 3-5cm ifall man använder flis?
Vi har gått om myror på tomten så sand är bannlyst under plattorna då myror "älskar" att bygga bo i sanden under plattor. All stenläggning sker därför med flis vilket inte myrorna kan flytta på.
Okej så man ska padda flisen efter jag dragit av och gjort fallet?
Precis. Sättlagret ska inte paddas, det gör det bara svårt att sätta plattorna. Det är ju dessutom bara 2-3 cm tjockt och det lilla det sätter sig med tiden gör det jämt över hela ytan. Paddar du måste du lägga på mer flis och dra av igen för att försäkra dig om att du har ett bra underlag. Paddningen är inget finlir direkt
.
Alla gör olika hör jag. Jag paddar alltid flisen. Sen luckrar jag upp det översta lite grann med en lövräfsa. Har aldrig paddat på plattorna. Dom spricker väl om man inte har mattor att lägga över?
Om man ska padda plattorna så ska man dels ha frikostigt med fogsand utspritt och antingen en gummimatta på paddan, eller lämplig skiva att köra den på.
Personligen tycker jag det är överkurs att padda plattorna på mindre ytor, typ trädgårdsgångar. Garageuppfarter som har en annan typ av belastning kan det isåfall vara mer befogat.
Och paddar man plattorna finns det än mindre anledning att padda sättlagret, om du frågar mig
Personligen tycker jag det är överkurs att padda plattorna på mindre ytor, typ trädgårdsgångar. Garageuppfarter som har en annan typ av belastning kan det isåfall vara mer befogat.
Och paddar man plattorna finns det än mindre anledning att padda sättlagret, om du frågar mig
Klicka här för att svara