Håller på och bygger om huset och behöver flytta / lägga till lite strömbrytare.

Har inte sett just denna frågan uppe innan, men finns det någon standard av var man placerar kopplingsdosor som sitter uppe vid taket för att samla ihop kablar? Mig vetterligen finns inga lagliga krav, men det kanske finns andra anledningar. Erfarenhet, de facto standard etc. Så hur långt från taket placeras dessa? Om man har 2 eller flera, finns det något lämpligt avstånd CC?

När jag ändå skriver, finns det någon standard för, eller annan anledning till, vilken sida om en öppning man sätter en strömbrytare? De flesta i huset är satta så att man tänder med höger hand när man kommer in. Förutom om en dörr är just hängd på höger sida och öppnas innåt.

Kopplingsdosor i vägg brukar man sätta rakt ovanför en strömbrytare ca 20cm från tak. Det är givetvis olika beroende på hur de ser ut. Har du 4m i takhöjd skulle jag inte sätta dosorna 20cm från tak osv.. Ska du sätta flera bredvid varandra så sätts dom lämpligen en bit från varandra.. tex på var sin sida en 2tums regel.

Strömbrytare sätter man på låssidan av dörren.. finns ingen dörr (portal eller liknande) så frågar man kunden var han/hon vill ha den :)

Man tackar! Det är en portal i detta fallet. Tänkte att det kanske fanns någon genom-åren-har-man-insett-att-människan-gärna-tänder-med standard.

Dår sätter jag den där det "känns" bäst.

Redigerat:
Det finns en svensk standard för elinstallationer.

Det är bara att köpa och läsa.

Jag vet. Dock rätt dyr för att bara få svar på denna enkla fråga. Dessutom hade det väl tagit mer tid i anspråk.

Redigerat:
Mikael_L
Använd öht taget så få kopplingsdosor som möjligt, bara mer krångel och fulare.

Takbelysningsdosor är lämpliga att grena ut grupper ifrån ifall det passar.

b2b2 skrev:
Det finns en svensk standard för elinstallationer.

Det är bara att köpa och läsa.
Personligen förstår jag inte din post, ska bygghus.se ta bort el-forumet?

• Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Mikael_L: Personligen har jag inte så mycket emot kopplingsdosor, men jag har förstått att jag är annorlunda i detta avseendet.

I vilket fall som, så är detta svagström (24V) från strömbrytare och en befintlig kopplings dosa som jag flyttar en kort sträcka så jag har inget val. 5 kablar med 2par i som skall samlas upp till en kabel med 16 par.

Elektrikern får hantera de starka grejorna ... hur mycket det än kliar i fingrarna. Så håller jag mig till alla bussarna.

Anledningen till frågan är att även om detta är just svagström och jag kunde gjort som jag ville, så kan jag ju lika väl följa någon form av standard.

Alla bussarna? 16par? Vad kör du med för konstigt system? De brukar väl bara en bus-slinga med 1par som går mellan alla strömbrytare..

Eller har du nåt gammeldags system? :cool:

Nja kanske inte bussar i vanlig bemärkelse, men gott om tråd, och behörighetsfritt.

IHC (som då dessa kablarna gäller). De flesta strömbrytare har 1st 2 pars ledare (1 och 2 knappars) eller 2st 2pars om det är 4 knappars med lysdioder. Dessa är då 1 jord och 1-4 signaler för vardera knapp. För att hålla nere på kabeldragningen går dessa till 4 (hela huset) kopplingsdosor som samlar ihop dem för vidare transport till centralerna. I centralerna sitter ingångsmoduler till IHC systemet. Installerat 99/00.

Utöver det installerar jag för en del hemmabyggda bussystem för LED/elektroluminent belysning inne och ute.

Och så det vanliga nätverket och audio / video.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.