Jag är en färsking som gillar att rita hus. Men jag har ingen aning om några standardmått. Så jag undrar om det finns några rekomenndationer om hur stort eller smalt t. ex. ett badrum bör vara, för att få plats med ett badkar på bredden. Eller hur hög en köksbänk bör vara? Hur högt sitter ett fönster? En vanlig rak trapp, hur stor lutning har den? Hur stora trappsteg? Om det finns någonstans det går att läsa allt detta så vore ju det kanon.

Det är ju inte lätt att utgå från måtten min etta, då den inte är proportionelig mot ett hus eller en stor lägenhet. Men är det fyrrummare eller femrummare som bör ha 2 badrum?

Badrum varierar väl mycket.
Köksbänk ca 92 (90-95)
fönster ca 95
trappa ska man göra stegen enl formeln 2h+b=600-630mm där h=höjden och b=bredden. Så om du har högt mellan stegen blir det kort trappsteg och tvärtom ifall du har lågt mellan stegen

Jag har sett sådan information du söker ... minns bara inte var. Det finns säkert på nätet, men annars även på biblioteket. Om du lånar böcker, tänk bara på att se till att de är någorlunda nya eftersom de rekommenderade måtten har ändrats genom åren.

Jag googlade :-)
Här hittar du i alla fall tips när det gäller kök, finns bl.a. en länk till info. om lämpliga mått: http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1535

Många frågor bör för övrigt kommunen kunna svara på, det är ju de som hanterar bygglov – för att ett bygglov finns det vissa mått som måste uppfyllas t.ex. att det på bottenvåningen ska finnas ett badrum som är stort nog för att funka även om du eller någon annan i hushållet skulle bli rullstolsburen. (Jag tror inte att det finns några regler som säger att man måste ha två badrum/ett visst antal rum. Det är nog bara en fråga om vad man själv tycker är bekvämt. Jag är uppvuxen i ett hus med bara ett badrum, det funkade utmärkt för vår familj på fem personer. Men nu tycker jag att det är jätteskönt att ha två badrum, trots att vi bara är två personer i hushållet :-)

Tack så jättemycket för all info. Nu kan jag äntligen börja rita mitt drömhus:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.