Hej,

Vi har ett avlopp som stått länge nu och luktat illa av och till pga inget vattenlås. Det har varit så sen vi flyttade in för snart 6 månader sen. Detta är ett separat tvättrum i en lägenhet.

Jag tänkte ta tag i det häromdagen men noterade att ett standard vattenlås inte passar och kan inte hitta online något som ser ut att passa heller. Verkar också som att själva insatsen är delvis trasig.

Vet någon vad man kan använda för vattenlås här eller hur man fixa så att ett standard vattenlås passar?

• Används avlopp i tvättrum, utan vattenlås, med trasig insats. Brun smuts synlig runt öppning. Kakelgolv synligt runtom avloppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasigt golvbrunnsutlopp i tvättrum utan vattenlås, omgiven av svarta kakelplattor, delvis trasig insats synlig.
    Skapa konto
  • Närbild av ett smutsigt och trasigt avlopp utan vattenlås i ett tvättrum, med skador på insatsen.
    Skapa konto
Spontant ser ut som att det inte kommer hjälpa med ett nytt vattenlås. Delar av brunnen ser det ut som råttor varit på och gnagt sönder.

Centano Centano skrev:
Spontant ser ut som att det inte kommer hjälpa med ett nytt vattenlås. Delar av brunnen ser det ut som råttor varit på och gnagt sönder.
Finns det något sätt att fixa det som inte innebär att man måste bygga om hela tvättstugan då? Det viktigaste är att slippa lukten samtidigt som vi har ett funktionellt avlopp.

MultiMan
Är brunnen uppäten måste den bytas. Svårt att se något annat sätt som det ser ut nu, men det finns kanske något hantverkarknep som jag inte känner till.

MultiMan MultiMan skrev:
Är brunnen uppäten måste den bytas. Svårt att se något annat sätt som det ser ut nu, men det finns kanske något hantverkarknep som jag inte känner till.
Innebär detta att även tätskiktet behöver bytas eller tror du att man skulle kunna byta enbart brunnen?

Ser även ut som att tätskiktet sticker ut under klämringen.
Hur gammalt är tvättrummet och vad är det för bjälklag, betong eller trä?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.