Har kikat igenom äldre trådar samt även kollat igenom gvk:s våtrumskontroll men vill bara kolla så att man förstått rätt :)

1. Kartonggips är tillåten om våtrumsmatta används på vägg?

2. Våtrumsmattan är godkänd som tätskikt dvs inget tätskikt behövs mellan gips samt väggmatta?

3. Golvspån(V313) + flytspackel + våtrumsmatta(godkänd förstås)?

4. Vid läggning av elgolvvärme så ska spacklet täcka minst 12mm över kabel men om man inte lägger elslinga då?

5. Våtrumsmattan för golv har jag tänkt att överlåta till en hantis, men väggmattan kan man slänga upp den själv så att det blir tätt samt uppfyller gvk:s normer, tänker på skarvarna för de ska väl "svetsas ihop"?

6. Behövs bygganmälan för renovering av våtutrymme i ett hus med enskilt V/A?

7. En annan sak.. känns ju lite onödigt att flytspackla hela badrummet(1,5m x 4,3m) bara för att få lutning i ena änden av rummet där brunnen kommer att vara, går det att lösa på nått annat sett?

8.Måste gipsskivorna limmas fast på befintliga väggen, kan inte skruva fast den å spackla med våtrumsspackel bara?

Golvspån kommer att läggas på ett befintligt golv med träbjälklag btw.

Lite tjatigt kanske men ni får stå ut, tacksam för synpunkter iaf ;)

1. Ja.

2. Stämmer.

3. Jepp.

4. Beror på spackel, men det går att ha tunnare än vid keramik. Lite sprickbildning i spacklet är inga problem om man har matta.

5. Vet inte, men om du ändå har mattläggaren där så känns det bara dumt att inte låta honom/henne göra det också. Dessutom får du då garanti och kvalitetsdokument.

6. Det har jag mycket svårt att tro.

7. Det är bra med fall i hela utrymmet, men vill man inte göra det så kan man lägga golvgips där det inte ska vara fall, och spackla resten.

8. Du kan absolut skruva gipsen.

Tackar för snabbt svar samt korrigeringen på ämnesrubriken.

Bra tips där om att lägga golvgips på spånet där jag inte vill ha nå´n lutning samt trixa till lutningen med den lägre nivån, tänkte inte på det...

Lägger till man på fråga 8a, när jag ändå är i farten :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.