Vi har köpt ett hus och där sitter en ny panna i det. Första räkningen blev enligt dom nuvarande ägarna 1000 kronor med uppvärmning och hushållselen. Vad ska man räkna med mer under vinterhalvåret om man bor i södra sverige.

Pannan är en ivt optima från 08 (vattenburet) Känns det som en rimlig kostnad?

1500-2000 kronor kanske? På sommaren kör då _JAG_ noll i värme. Shunten står på 0 hela sommaren och har så gjort ett bra tag nu, dvs om du räknar förbrukningen nu så är det bara för VV i princip (för det huset ovan).

Hej!
IVT Optima...är inte det en värmepump? Du skrev nämligen panna men hur som helst kan väl kanske IVT hjälpa till?
Bor själv i 180 m3 i norra Skåne men med en trasig till/frånluftsvärmepump. Vi har inte sparat på elen och det senaste året gjort av med knappt 25000 kWh totalt. Då är alltså kaffebryggare, torktumlare osv på allt som oftast.
Den senaste månaden gjorde vi av med 1000 kWh och då var det hushållsel och varmvatten eftersom vi nog inte haft ngn direkt värme på då. (Dragit ned rumstermostaten lågt.) På vintern har elräkningarna legat på lite under 5000 om jag minns rätt...men det är bara någon månad. Vi har annars ca 3 - 4000 när det är kallt.
Nu ska vi installera ved eftersom jag är duktigt trött på att gynna elbolagen och se till att de får miljardvinster.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.