DSC00397.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC00397.JPG
Skapa konto
Min toalett har renoverats. ETt 60cm brett spegelskåp sattes upp på väggen.
Köpte en lampa för att ha vid sidan om skåpet men det gick inte att
installer (för sent att byta) Jag behövet en lampa som satt ovanpå skåpet, sa man. Köpte då en badrumslampa på Claes Ohlsson som var 31 cm brett. Den kunde visserligen placeras ovanför skåpet meninte mitt över skåpet eftersom eftersom sladdarna som kom ut ur kaklet var placerade mer till höger. Jag var trött på allt strul (många felmätningar) o bad dem därför installera lampan iallafall.
Nu undrar jag om det stämmer; går det verkligen inte att flytta en lampa i våtrum genom att på något sätt förlänga sladdarna, sätta eltejp runt eller annat? Bifogar bild.

Det går men man får ju sätta dit en utvändig kopplingsdosa isåfall.

Och det är inget ovanligt (varken elektrikern eller entrprenören kände till ngt sätt)?

Nej det är ingen ovanligt, men du får en "ful" kopplingsdosa och en utanpåliggande kabel på kaklet.

C
Eller, om det är ett rör draget, drar man mantlad kabel i röret så slipper man kopplingsdosan.

Inget rör men lampan sitter ju ovanför skåpet och skåpkanten går ca 4 cm längre ut än lampan så en ev. kopplingsdosa kanske inte skulle synas? Lampglaset skulle ju vara framför.

Har du nån ingång för kabeln på sidan av lampan då? I så fall är det ju inget problem!

arbina skrev:
Inget rör men lampan sitter ju ovanför skåpet och skåpkanten går ca 4 cm längre ut än lampan så en ev. kopplingsdosa kanske inte skulle synas? Lampglaset skulle ju vara framför.
På ett eller annat sätt så borde det vara ett rörutlopp där trådarna kommer ut ur väggen.

sladdarna kom ut ur ett hål i kaklet, antagligen kom de även ut ur ett rörutlopp. Såg det bara inte. DE spretande sladdstumparna är vad jag kommer ihåg. Men om det finns ett rörutlopp kan jag alltså upplysa elektrikern (…) om att han kan sätta dit en "mantlad kabel" eller en kopplingsdosa för att flytta på lampan.

Ingen ingång på sidan av lampan, tyvärr!

.

Ja, egentligen så borde den även sitta lite högre upp... Det är ju så svårt att gå in med kabel på sidorna av sådana där badrumsarmaturer, men annars skulle det ju gå att byta trådarna mot en vit kabel och klamra upp en liten bit och sätta armaturen både högre upp och centrerat över skåpet. Om det är väldigt tydligt att det inte är centrerat så ser det fruktansvärt ut! Då är det i så fall snyggare med en snutt synlig kabel om den då sitter bra.

Det är svårt med rörutlopp för lampa i badrum. Det kan vara svårt att veta vart exakt centrum kommer vara och man måste även bestämt sig för armatur från början för många ser olika ut. Vissa ska ha in kabeln till vänster, andra till höger och så vissa i mitten naturligtvis.

//Patrik

Redigerat:
Kanske var en tidsfråga för entreprenören och elektrikern. Det måste ju finnas en anledning.
Tror inte man tänkte så mycket på var lampan skulle vara eller inte. Kan visserligen flytta skåpet
för att passa lampan men då skulle skåpet sitta till hälften över toaletten. Det blev förresten fler
felmätningar. Bl.a. gick det inte att ansluta handfatsrören varför man sa till mig att byta handfatet.
Det var för sent så rörmokaren fick jobba litet extra och det blir litet extra svårt att ta isär vattenlåset
och göra rent eller komma åt att stänga av vattnet vilket för tankarna mina till badrumsbrunnen (också felplacerad) som jag laddar upp bild på. Det finns rör som går från väggen vid golvet diagonalt på andra sidan luckan. Det kommer att var omöjligt att nå genom luckan. För långt borta. Men man kan stänga av vattnet genom luckan bakom vattenlåset. Räcker det? Enligt rörmokaren och entreprenören så är det så.

Undrar om inte alla felmätningar eller avsaknad av mätningar beror på att det inte verkar finnas någon rejält samordnande person. Någon skickas hit, sticker till ett annat jobb, kommer tillbaka om en vecka, blir återigen kallad till annat jobb, etc.

Ja, det där lät ju inte helt okej. SÅ svårt är det inte att mäta rätt. Både snickare, elektriker och rörmokare försöker ju mäta så noga som möjl... Stockholm? Aha, ja därifrån hör man ju bara skit. Där är det väl någon lyckosökare med polska snickare som inte kan vare sig engelska eller svenska, en elektriker och och en rörmokare. Då blir ju kommunikationen så där...

//Patrik

Nej, polackerna verkar OK. De gör kakeljobbet. Jobbar som 17 när de kommer, men de behövs på för många ställen samtidigt. Ägarna är svenska, rörmokaren och elektrikern likaså. Ingen är otrevlig men de skyller ifrån sig på olika sätt, ljuger alltså. Ingen samordning där heller alltså. De åtar sig fler jobb än de kan klara av helt enkelt.
20140224_190448.jpg
Skapa konto
Glömde att ladda upp bilden som hör till min sista fråga så det gör jag nu:

Man ser alltså bara halva brunnen vilket ser konstigt ut. Dessutom når man inte rören genom luckan ifall det skulle bli läckage. Men rörmokaren och entreprenören anser att det är legalt. Polacken vet inte. Kranarna ligger inte mitt emot brunnen utan diagonalt på andra sidan. Däremot går vattnet att stänga av (med litet jobb) bakom luckan under handfatet. Är det OK?

Alltså Stockholm är ju vilda västen...

Som elektriker tycker jag i alla fall att det där ser riktigt fel ut!

//Patrik

Redigerat:
Patrik: menar du lampan eller brunnen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.