7 203 läst ·
38 svar
7k läst
38 svar
Stämmer byggbolag för att kunna häva köp
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Har ej skrivit på upplåtelse.T twoody skrev:
Skrivit bokningsavtal och sedan förhandsavtal 2015 november.
Står typ att man bara kan häva om föreningen bryter mot brl Kap 5 paragraf 7-9 har jag för mig.
Visste ej att jag avsade mig alla andra rättigheter man har som konsument i Sverige.
Frågade tom mäklaren om "förseningar" då sa han att det bör vara max 6 mån efter det måste de kompensera osv.
Den mäklaren jobbar ej kvar.
Vilka rättigheter är det du syftar på?
Ja enligt SSM och deras jurister har jag absolut inga rättigheter överhuvudtaget.D Daniel 109 skrev:
Bara skyldigheter.
Så jag undrar som du, vilka rättigheter har man egentligen?
Ingen jurist kan svara på detta, då det inte finns något prejudikat.
De jag syftar på är bl.a:
Civilrättsliga avtalsprinciper, Avtalsrättslagen, konsumenträtt bl.a
En annan generell princip/rättighet som konsument i Sverige är ju att man SKA VARA väldigt skyddad vid oenigheter mot "företag" och alla former av starkare parter där jag är lekman i jämförelse med dessa bolag.
Hur hade denna process sett ut om jag köpte en bil och den var 15 månader försenad? Eller en tandborste för den delen?
Varför ska bostad vara så mycket krångligare?
Nu har ju någon som sagt överklagat detaljplanen.. Men det avklarades som sagt på några månader..
Kul att du delar med dig om bakgrunden här. Det är intressant läsning.DanielSRmobilen skrev:Har ej skrivit på upplåtelse.
Skrivit bokningsavtal och sedan förhandsavtal 2015 november.
Står typ att man bara kan häva om föreningen bryter mot brl Kap 5 paragraf 7-9 har jag för mig.
Visste ej att jag avsade mig alla andra rättigheter man har som konsument i Sverige.
Frågade tom mäklaren om "förseningar" då sa han att det bör vara max 6 mån efter det måste de kompensera osv.
Den mäklaren jobbar ej kvar.
Lycka till i processen framgent.
Har domen kommit?
Klicka här för att svara