Om det inte är viktigt att det är en ny maskin du vill ha. Så är en stamborrmaskin verkligen något man kan köpa begagnad. Är ingen större skillnad på äldre och nya maskiner då det är en så pass enkel konstruktion.

Just denna jet maskin har jag ingen erfarenhet av men har haft en av deras mindre valsputsar nu har jag en av deras lite större och ingen av dom har gjort mig besviken

Pär

Funderar också på en sån stämborr. Har precis som Pär en JET valsputs och en JET renluftsaggregat och båda är jag nöjda med, så just fabrikatet JET är helt ok.

Har jagat begagnad stämborrmaskin på typ Blocket osv, men antingen är de för dyra (betala 10-15000 för 30-50 år gamla grejor känns inte ok) eller så är det väldigt stora och tunga. Hade en på gång på 1500 kr men det visade sig vara 500 V motor och vikten låg på 650 kg.... Så se upp med riktigt gamla stämborrar från 40-, 50-, 60-talet (dock är de oerhört fina och stabila mekaniskt sett)

Jag är också lite tveksam till att betala 10.000 plus för grejor som är 30-50 år gamla, jo dom håller nog ihop i 100 år men hur är det med precisionen på sådan? Antagligen måste man börja med att "renovera" dom, sätter hellre igång på en gång och använder den.

Jag har vid flera tillfällen sätt billigare än 10000 kr på blocket.
Har du kollat med alla maskin försäljare i Sverige.

Pär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.