Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Som vanligt är jag osäker på vart jag ska lägga min tråd, men jag provar här.
Vår hammock har tappat några av stålkrokarna som spänner upp nätet i sitt och ryggdelen, dessa går inte att köpa som reservdel utan man får då köpa en helt ny sittdel, således funderar jag på att böja till egna krokar.
Vad skulle vara lämpligt material som inte böjer tillbaka sig samt var hittar jag det? Befintlig tråd är ca 3.5mm tjock.
Vår hammock har tappat några av stålkrokarna som spänner upp nätet i sitt och ryggdelen, dessa går inte att köpa som reservdel utan man får då köpa en helt ny sittdel, således funderar jag på att böja till egna krokar.
Vad skulle vara lämpligt material som inte böjer tillbaka sig samt var hittar jag det? Befintlig tråd är ca 3.5mm tjock.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sv...gsmaterial-MMATIG/Svetselektroder-2000019112/
45kr för 1kg 3,2mm belagda svetselektroder.
Eller något liknande.
Det är nog den billigaste och mest lättillgängliga tråden . Säljs i varje by som har en verkstad och finns i massor med dimensioner och hårdheter.
Eller kanske stängseltråd, men jag gissar att det säljs i onödigt stora rullar.
45kr för 1kg 3,2mm belagda svetselektroder.
Eller något liknande.
Det är nog den billigaste och mest lättillgängliga tråden . Säljs i varje by som har en verkstad och finns i massor med dimensioner och hårdheter.
Eller kanske stängseltråd, men jag gissar att det säljs i onödigt stora rullar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Håller elektroden för att böja?
Stängseltråden låter lite lämpligare, så länge den inte böjer tillbaka sig.
Stängseltråden låter lite lämpligare, så länge den inte böjer tillbaka sig.
Jag gissar att det är fjäderstål i ståltrådarna, eftersom det är funktionen som eftersökt i konstruktionen. Ståltrådskonstruktionen ska vara fjädrande.
*Edit*
Nu såg jag att fjädrarna ligger utanför ståltrådskonstruktionen. Glöm min första kommentar.
*Edit*
Nu såg jag att fjädrarna ligger utanför ståltrådskonstruktionen. Glöm min första kommentar.
Trådspik 100x3.4 som du klipper bort skallen på .. har själv använt till samma ändamål.
www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Spik/Varmforzinkat/Tradspik-varmforzinkad-2000034467/
www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Spik/Varmforzinkat/Tradspik-varmforzinkad-2000034467/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Hmm, undrar om jag kanske inte har lämpligt spik hemma 
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 inlägg
Varmgalvad stängseltråd är riktigt stryktålig, men du behöver nog låsa den bättre än en enkel böj. Farsan lagade en bilsätesunderrede med denna tråd och det funkar än idag. Ingen töjning eller liknande
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Jag skulle gärna ha det så likt originallösningen som möjligt, men går det inte så går det inte.
Får leta runt och prova lite material!
Får leta runt och prova lite material!
Klicka här för att svara