1 285 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Ställplatser för arbetsbod.
Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig att reda ut vad jag ska ha för material för att få en stabil ställplats för en arbetsbod?
Där det finns ett utgrävt hål för den samma ligger ganska mycket krossat tegel.
Sedan föreslås det att skyffla grus ner där.
Men i min hjärna vill jag ha bort teglet och lägga markduk. Sedan använda något material med kross. (Alltså som går att padda) Det känns som att det förslaget jag fått kommer att bli instabilt. Boden väger över två ton. Vilket kross behöver jag för bästa resultat? Och ska jag ta bort teglet?
Vänligen Lokatten 1.
Där det finns ett utgrävt hål för den samma ligger ganska mycket krossat tegel.
Sedan föreslås det att skyffla grus ner där.
Men i min hjärna vill jag ha bort teglet och lägga markduk. Sedan använda något material med kross. (Alltså som går att padda) Det känns som att det förslaget jag fått kommer att bli instabilt. Boden väger över två ton. Vilket kross behöver jag för bästa resultat? Och ska jag ta bort teglet?
Vänligen Lokatten 1.
Kör du med paddan kommer du ju att krossa en del av teglet som går att krossa, det som är kraftigt nog att överleva paddan kommer att klara tyngden från boden.
Visst, den väger mycket, men det är ju ganska stor yta som den fördelas på, så marktrycket blir ju inte gigantiskt. Typiskt brukar man ju ställa dem på ett antal träplintar för att få luft under och de kan ju stå på en vanlig gräsmatta i något år utan att sjunka ner enormt mycket.
Visst, den väger mycket, men det är ju ganska stor yta som den fördelas på, så marktrycket blir ju inte gigantiskt. Typiskt brukar man ju ställa dem på ett antal träplintar för att få luft under och de kan ju stå på en vanlig gräsmatta i något år utan att sjunka ner enormt mycket.
Tack!Dowser4711 skrev:
Kör du med paddan kommer du ju att krossa en del av teglet som går att krossa, det som är kraftigt nog att överleva paddan kommer att klara tyngden från boden.
Men det var någon som sa till mig att om du nu paddar teglet går ju markduken sönder. Och om du inte har något kross med mindre material i ( stenmjöl?) Så blir det som att kratta i vatten? Vet du om det bara är skrämselpropaganda för att få sälja annat?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Vet ej hur mycket tegel det är frågan om , arbetsinsatsen att ta bort teglet + deponi .
Tegel måste ersättas med makadam eller dylikt .
Varför inte börja med samkross på teglet + padda , markduk på detta + makadam .
Finns även kraftig markduk , för vägbyggen .
Tegel - betongskrot brukar användas som fyllmaterial .
Tegel måste ersättas med makadam eller dylikt .
Varför inte börja med samkross på teglet + padda , markduk på detta + makadam .
Finns även kraftig markduk , för vägbyggen .
Tegel - betongskrot brukar användas som fyllmaterial .
Tegel har bönderna använt för att ge vägar bärighet i evigheter så du kan nog utan problem slå på ett lass eller två med 0-16 eller 0-32 och få tillräcklig bärighet för din arbetsbod.
Förutsatt att det inte är bottenlös lervälling där du ska ställa upp boden.
Förutsatt att det inte är bottenlös lervälling där du ska ställa upp boden.
Jag tänker att dränera runtomkring och sedan lägga 0/18. Och padda detta. Problemet är att det ligger markduk underst och massa tegel på....ska jag ta bort teglet så markduken inte går sönder och seda lägga 0/18. Och padda? Vad ska jag ha överst?F fribygg skrev:
Tja, ska du ha luft mellan marken och boden funkar det nog med vadsomhelstL lokatten 1 skrev:
Om du nu ska gräva och dränera (vilket jag tycker verkar overkill om boden inte ska stå i nått blöthål eller på gammal åkermark) är det väl smart att ta bort allt mtrl med 0fraktion så inte tjälen kan lyfta marken?
Platsen är verkligen ett blöthål..sjönk ner till halva hjulen då den kördes dit. Menar du att jag ska ta bort teglet och köra 0/ 18 och padda?F fribygg skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Klicka här för att svara