1 885 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Ställa vatten i tom kyl?
Efter förra sommaren pajade kylen hemma efter att vi bott i stugan flera månader. Köpte ny kyl och fick då lära mig att ställa in behållare med vatten i, för att kylen skulle ha nåt att "jobba" med, om man inte kunde stänga den helt. Nu ser jag att ganska mycket vatten dunstar i behållarna jag ställt in, och nu funderar jag på om det kan bli problem med kylens normala avdunstning ssystem vid kompressorn pga av detta? Kanske det blir för mycket på nåt sätt. Nån som vet direkt om jag behöver vara orolig för golv mm?
Du skall ju självklart inte ha något i kylen som inte behöver vara kallt!B BerraBrus skrev:Efter förra sommaren pajade kylen hemma efter att vi bott i stugan flera månader. Köpte ny kyl och fick då lära mig att ställa in behållare med vatten i, för att kylen skulle ha nåt att "jobba" med, om man inte kunde stänga den helt. Nu ser jag att ganska mycket vatten dunstar i behållarna jag ställt in, och nu funderar jag på om det kan bli problem med kylens normala avdunstning ssystem vid kompressorn pga av detta? Kanske det blir för mycket på nåt sätt. Nån som vet direkt om jag behöver vara orolig för golv mm?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 742 inlägg
Ju mer massa i kylen desto färre start och stopp, vilket spontant borde kunna påverka livslängd.
Men fick du verkligen lära dig att du skulle ställa in vattenbehållare utan lock? Det naturliga är väl att ha behållarna stängda?B BerraBrus skrev:Efter förra sommaren pajade kylen hemma efter att vi bott i stugan flera månader. Köpte ny kyl och fick då lära mig att ställa in behållare med vatten i, för att kylen skulle ha nåt att "jobba" med, om man inte kunde stänga den helt. Nu ser jag att ganska mycket vatten dunstar i behållarna jag ställt in, och nu funderar jag på om det kan bli problem med kylens normala avdunstning ssystem vid kompressorn pga av detta? Kanske det blir för mycket på nåt sätt. Nån som vet direkt om jag behöver vara orolig för golv mm?
Nej, det fick jag ju inte men hade ingen tanke på att vattnet skulle dunsta så mycket. Ska skaffa flaskor nu och hoppas det bli bra. Tack för alla svar.A andersmc skrev:
De flesta tänker inte på att luften i kylskåpet är extremt torr. Så att till exempel lägga in bröd i kylskåpet gör oftast att det bara torkar fortare.B BerraBrus skrev:
Klicka här för att svara