Hat bytt ut min gamla hydrofor mot en hydropress och ny tryckströmbrytare.
På hydropressen är de 1.65bar förtryck. Och i manualen. Så står de art man ska ha förtrycket 0.3 bar under pumpens start tryck. Pumpen startar vid 1.5 och stoppar vid 3.2. Allt fungerar o så men varför behöver ja ända trycket? Förstår inte riktigt hur de funkar. Bifogar några bilder

• Hydropress-installation med tryckmätare och tryckströmbrytare fäst på en träbräda, rör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckströmbrytare monterad på träpanel, med kopplade kablar och rördelar synliga i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hydropress av märket Pentair Wellmate, med tekniska specifikationer och varningstext på etiketten.
    Skapa konto
A abel48 skrev:
Hat bytt ut min gamla hydrofor mot en hydropress och ny tryckströmbrytare.
På hydropressen är de 1.65bar förtryck. Och i manualen. Så står de art man ska ha förtrycket 0.3 bar under pumpens start tryck. Pumpen startar vid 1.5 och stoppar vid 3.2. Allt fungerar o så men varför behöver ja ända trycket? Förstår inte riktigt hur de funkar. Bifogar några bilder
stämmer trycken du mätt?
jag skulle välja 4bar som frånslag ialla fall

Trycken har jag läst ut från manometern men vet ju inte om den stämmer helt. Men allt är nytt så borde väll de. Har spolat vatten o avläst när man hör klicket u brytare

A abel48 skrev:
Trycken har jag läst ut från manometern men vet ju inte om den stämmer helt. Men allt är nytt så borde väll de. Har spolat vatten o avläst när man hör klicket u brytare
om förtrycket är som i ditt fall högre än tillslaget kommer hydrop vara helt tom innan den slår till dvs inget flöde i kranen alls
höj trycket

• Gilla
mackan78
  • Laddar…
Bruksanvisning för MDR 4S tryckbrytare med diagram över elektrisk inkoppling och tryckinställningar, inkluderar säkerhetsinstruktioner och tekniska specifikationer.
Skapa konto

Så ser manualen till tryckströmbrytaren ut. Vilken av skruvarna ska man justera på? Båda eller?

A abel48 skrev:
Så ser manualen till tryckströmbrytaren ut. Vilken av skruvarna ska man justera på? Båda eller?
skruva på den stora så följers båda trycken

Ok tack. Ska försöka hinna få tid o skruva på skruven på onsdag. Skriver igen då når ja testat

• Gilla
returen
  • Laddar…
Så nu har jag justerat trycket. Pumpen startar nu på 2.1 bar och stoppar vid 4.
Kärlet har förtryck på 1.65
Det blir 0.45 under start tryck. Läste att de bör vara 0.3 men de kanske inte ä så exakt nog hoppas jag?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så jättenoga med trycket men hydropressens volym utnyttjas maximalt med färre pumpningsomgångar ju närmare förtrycket vid tom hydropress är påslagstrycket.

Det är ingen katastrof om man fyller lite för mycket och i detta fall kommer du uppleva en kort vattenstopp (dvs sluta rinna helt) i en eller ett par sekunder då pumpen varvar upp innan det flödar igen, då får man gå ut till hydropressen och pysa ut en pust luft i omgångar tills vattenstoppen upphör. - tänk på att det märks om hydropressen är omgivningsvarm och man får vattenstopp eller är kyld med nyss uppumpad kallvatten och det är inte någon vattenstopp - så fyllning i tom hydropress till runt 0.2 - 0.3 bar under påslagstrycket ger lite marginal att det inte blir vattenstopp både när det är kallt och när det är utomhusvarmt runt hydropressen.

Jo, jag har provat själv, och det är skillnad mellan sommar och vinter också när man ligger precis på gränsen ;-)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.