96 300 läst ·
60 svar
96k läst
60 svar
Ställa in parabol canal digital
0 % i kvalité brukar bero på att kanalsökningen har skett på fel satellit, kvalitén på signalen ger alltså bara utslag för CD's kanaler.
Gör "Återställa fabriksinställningar" i menyerna och prova sök upp kanaler på nytt.
Satfinders typ Biltema är inte mycket att ha, rätt instrument kostar runt 30 tusen.
Ett bra program för beräkning av satellitpositioner var SMWLINK2, försök hitta det på nätet.
Gör "Återställa fabriksinställningar" i menyerna och prova sök upp kanaler på nytt.
Satfinders typ Biltema är inte mycket att ha, rätt instrument kostar runt 30 tusen.
Ett bra program för beräkning av satellitpositioner var SMWLINK2, försök hitta det på nätet.
Jag har tyvärr redan provat att fabriksåterställa. Men efter man väljer språk mm så får jag upp signalen och kvalitet signal. Och om de är gröna så kan man gå vidare. Och göra kanal sök. Och hoppar man över den punken så står det ingen täckning hittat. Försök igen.
Är du 100 på att du kopplat coaxen riktigt. Nu har jag förvisso aldrig sett den boxen o den LNBn. Men tanken är ju att du ska koppla 2 kablar från LNBn till receivern. Sedan vet jag inte hur du plockar in marksänt, via USB eller via ytterligare en ingång på boxen.
Själv har jag 500Gb boxen.
Själv har jag 500Gb boxen.
Det enklaste är väl om du tar med mottagaren till någon kompis som har fungerande CD och gör en komplett installation/sökning, funkar den där så kör den mot din parabol igen.
Hög volym på tv'n, öppna fönstret, vrid parabolen saaakta runt där du tror är rätt position.
Speciella egenheter med vissa burkar kan det vara typ att dom visar full signalstyrka trots LNB't inte är anslutet men det är väl bara och ringa supporten.
Hög volym på tv'n, öppna fönstret, vrid parabolen saaakta runt där du tror är rätt position.
Speciella egenheter med vissa burkar kan det vara typ att dom visar full signalstyrka trots LNB't inte är anslutet men det är väl bara och ringa supporten.
Redigerat:
Ring Canal Digital och fråga när installatören kommer. Har du inte fått en basinstallation på köpet?
Om inte så kan det här vara krångligt. Du måste använda rätt utgång på LNB:t till att börja med, beroende på hur boxen är inställd.
Du ska använda en av de två utgångarna som inte är märkt Scr (eller Satcr). De brukar ha samma färg (guldaktiga om jag minns rätt).
Boxen ska vara inställd på universal-LNB. Man kan också välja Scr på LNB:t men då krävs en annan inställning i boxen så bry dig inte om det än.
Canal Digital har haft mycket problem med defekta LNB under hösten och vintern men det brukar bara krångla när man kopplar in flera boxar på utgångarna.
Du kan ju haft otur och fått ett kasst LNB men jag tror mer på att fel utgång på LNB:t används, alternativt fel inställning i boxen.
Om inte så kan det här vara krångligt. Du måste använda rätt utgång på LNB:t till att börja med, beroende på hur boxen är inställd.
Du ska använda en av de två utgångarna som inte är märkt Scr (eller Satcr). De brukar ha samma färg (guldaktiga om jag minns rätt).
Boxen ska vara inställd på universal-LNB. Man kan också välja Scr på LNB:t men då krävs en annan inställning i boxen så bry dig inte om det än.
Canal Digital har haft mycket problem med defekta LNB under hösten och vintern men det brukar bara krångla när man kopplar in flera boxar på utgångarna.
Du kan ju haft otur och fått ett kasst LNB men jag tror mer på att fel utgång på LNB:t används, alternativt fel inställning i boxen.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Mitt stalltips är att du har ställt in den på fel satellit. Skiljer bara 6 grader mellan de vanligaste, så det är lätt hänt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Du menar, "läs igenom tråden ordentligt innan man svarar...." 

Ibland, men ytterst sällan, så kan referenstranspondern stå fel.
Det ska vara
DVB-S
Frekvens: 11247
S/R: 24.500
Pol: Vertikal
Kan ju även vara, som tidigare skrivits, att det har blivit fel LNB-konfiguration. Sat-Cr istället för universal eller vice versa. Dra en kabel från parabolen från Universalutgången på LNB:et. Kan även stå Legacy vid den utgången. Ställ in LNB-typ på universal. Försök igen att vrida parabolen.
Ibland, men ytterst sällan, så kan referenstranspondern stå fel.
Det ska vara
DVB-S
Frekvens: 11247
S/R: 24.500
Pol: Vertikal
Kan ju även vara, som tidigare skrivits, att det har blivit fel LNB-konfiguration. Sat-Cr istället för universal eller vice versa. Dra en kabel från parabolen från Universalutgången på LNB:et. Kan även stå Legacy vid den utgången. Ställ in LNB-typ på universal. Försök igen att vrida parabolen.
Redigerat:
Vi blev också lurade av canal digital. Blev lovade full viaplay oavsett kanalpaket. Och vårt krav var 3:an 4an och 5an play det lovade han. Vi tyckte det var fär bra för att vara sant men vi pratade med säljaren flera gånger innan vi bestämde oss. När sakerna väl var installerade så sa installatören att playutbudet var begränsat till kanalpaketet.
Vi ringde och hörde. Visst var det så.
Femman ingick inte ens i deras utbud.
Lyckades häva köpet och skickade tillbaka skiten
Vi ringde och hörde. Visst var det så.
Femman ingick inte ens i deras utbud.
Lyckades häva köpet och skickade tillbaka skiten
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 208 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 208 inlägg
Kjell har en bra guide hur man ställer in parabolen:
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hu...agning-av-satellit-tv/installation-av-parabol
Jag brukar använda en kompass och kolla var söder är (många hus står parallellt i nord/sydlig riktning).
Kolla först att LNB:n sitter på rätt fäste och markeringen med UPP (några streck) är på sätt ställe.
Elevationsvinkeln (höjden) är viktigast, där räcker det med några cm (längst ut vid huvudet) för att signalen ska bli kass. Kolla på markeringarna på fästet och jämför detta med tabellerna på sidan. Ställ därefter in parabolen rakt not söder. Ratta in en kanal på mottagaren som finns på den satellit du är intresserad av. Gärna okodad. Har din mottagare stöd för att visa signalstaplar så använd dessa. Nu kan man börja finjustera. Att använda medhjälpare och telefon och headset är det näst bästa om man inte kan se rutan själv. Får man signal men inte bild är man troligen på Sirius i stället för Thor. Eller tvärtom.
Lycka till!
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hu...agning-av-satellit-tv/installation-av-parabol
Jag brukar använda en kompass och kolla var söder är (många hus står parallellt i nord/sydlig riktning).
Kolla först att LNB:n sitter på rätt fäste och markeringen med UPP (några streck) är på sätt ställe.
Elevationsvinkeln (höjden) är viktigast, där räcker det med några cm (längst ut vid huvudet) för att signalen ska bli kass. Kolla på markeringarna på fästet och jämför detta med tabellerna på sidan. Ställ därefter in parabolen rakt not söder. Ratta in en kanal på mottagaren som finns på den satellit du är intresserad av. Gärna okodad. Har din mottagare stöd för att visa signalstaplar så använd dessa. Nu kan man börja finjustera. Att använda medhjälpare och telefon och headset är det näst bästa om man inte kan se rutan själv. Får man signal men inte bild är man troligen på Sirius i stället för Thor. Eller tvärtom.
Lycka till!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Tyvärr så finns ju ingen kanal att välja. Först riktar man in parabolen mot rätt satellit, SEN laddar man ner kanalerna.