96 301 läst ·
60 svar
96k läst
60 svar
Ställa in parabol canal digital
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Det är ganska så länge sedan som jag senast prövade ställa in en parabol. På den tiden så sände Viasat analogt, och jag tror att dagens digitala sändningar är ännu mera känsliga.
Så fort du hamnar nästan rätt så borde visaren på ditt instrument sticka iväg uppåt och då kan du göra finjusteringar. Men området för nästan rätt är så oerhört litet. Det räcker att du hamnar någon grad fel, och visaren ramlar ner till noll värdet igen.
Satellit Instrumentet går alltså att använda för finjustering, men inte till att göra grov inställning. Till det så använde jag kompass och höjd skalan på parabolen.
Så fort du hamnar nästan rätt så borde visaren på ditt instrument sticka iväg uppåt och då kan du göra finjusteringar. Men området för nästan rätt är så oerhört litet. Det räcker att du hamnar någon grad fel, och visaren ramlar ner till noll värdet igen.
Satellit Instrumentet går alltså att använda för finjustering, men inte till att göra grov inställning. Till det så använde jag kompass och höjd skalan på parabolen.
Jag gjorde först grov inställning med kompass på telefon och höjd skalan enligt tabellen på canal digitals hemsida.Donald-Duck skrev:Det är ganska så länge sedan som jag senast prövade ställa in en parabol. På den tiden så sände Viasat analogt, och jag tror att dagens digitala sändningar är ännu mera känsliga.
Så fort du hamnar nästan rätt så borde visaren på ditt instrument sticka iväg uppåt och då kan du göra finjusteringar. Men området för nästan rätt är så oerhört litet. Det räcker att du hamnar någon grad fel, och visaren ramlar ner till noll värdet igen.
Satellit Instrumentet går alltså att använda för finjustering, men inte till att göra grov inställning. Till det så använde jag kompass och höjd skalan på parabolen.
Och då fick jag in 99% på styrkan. Men hur jag än vrider och vänder parabolen så har jag fortfarande mellan 90-100% på styrkan. Men 0 på kvalitet styrkan. Och som sagt hur jag än vrider så blir det ingen skillnad. Ändå om jag vrider fullt höger eller vänster.
Det brukar pipa när man har signalmätaren på boxen på tvn. be någon sitta i telefon bredvid tvn medan du ställer in antennen. IMO den gamla analoga boxen var betydligt bättre som hjälpmedel då den var mycket snabb med feedback. Därför har jag kvar den i en låda 
Jag har haft sambon sittandes i telefon inne när jag är ute så har hon kollat signal mätaren som är inbyggd i boxen, Men det ändras sig ingetMicke64 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vad har du för dekoder? På min, den usla breda och låga, hittar jag ingen mätare för kvalitén på signalen, bara styrka. Däremot finns båda mätarna under "marksänt"... Du tittar väl i rätt meny? Den där du ser två eller fyra antenner (=antalet antennkablar till LNB).
Sedan vill jag minnas att det kan rätta till sig och bli bättre över natten...
Sedan vill jag minnas att det kan rätta till sig och bli bättre över natten...
Använder denna boxer:
http://www.canaldigital.se/boxen/hd-box/156/36
Jag har två lika dana och har provat båda.
Själva LNB har tre utgångar. En som ska gå direkt till boxen och två som tydligen ska va om man ska spela in flera kanaler.
LNB sitter med ett fästa på "stången" ut som va färdigt format och går inte ändra förutom att snurra på LNB och den skulle tydligen stå lite snett på kl 5stod det.
Så jag tror allt är monterad rätt och jag får som sagt 98-100% i styrka på boxen. Men kvalitets signalen står på 0 och har aldrig ändrat sig något. Om sambon sitter och kollar och jag vrider precis hur "fel som helst" så är ändå styrkan på typ 90-100% och kvalitets signalen har aldrig visat att den kan röra sig.
http://www.canaldigital.se/boxen/hd-box/156/36
Jag har två lika dana och har provat båda.
Själva LNB har tre utgångar. En som ska gå direkt till boxen och två som tydligen ska va om man ska spela in flera kanaler.
LNB sitter med ett fästa på "stången" ut som va färdigt format och går inte ändra förutom att snurra på LNB och den skulle tydligen stå lite snett på kl 5stod det.
Så jag tror allt är monterad rätt och jag får som sagt 98-100% i styrka på boxen. Men kvalitets signalen står på 0 och har aldrig ändrat sig något. Om sambon sitter och kollar och jag vrider precis hur "fel som helst" så är ändå styrkan på typ 90-100% och kvalitets signalen har aldrig visat att den kan röra sig.
RoBo skrev:
Hur menar du med inställningen. SKulle detta gå ändra i boxen?
På vilket sätt lurade de dig?jonaslatt skrev:Hej efter mycket om och men har jag blivit lurad och tyvärr bunden till canal digital.
Och nu efter att ha haft skiten liggandes i en låda i några månader tänkte jag koppla in det (betalar ändå för det)
Skruvade upp parabolen och ställde in den med hjälp av telefon.
Sen kopplade jag in boxen och skulle "ställa in allt" Signal styrka 98% men kvalitets styrkan står på 0%
kvittar hur jag vrider och vänder på allt.
Vad kan detta bero på?
Kort beskrivning: de ringde och fråga om vi ville ha avtalet.Samma pris fast med fler kanaler och bättre bild.
Jag sa att vi ville kunna ha kortet direkt i tv, Han kollade detta och sa att det inte va några problem. Vi ville också skjuta upp avtalet för att vårt gamla fortfarande fanns.
Men redan efter några veckor kom en faktura. jag blev runt skickad och de bad mig slänga den.
Jag frågade också då om papperna om vårt avtal (14 dagars ångerätt m.m) Då hänvisa han till skräpposten på min mejl. Men påpekade också att det hade gått mer än två veckor så det va först att ångra något ändå.
Nästa månad kom en ny räkning. Ringde igen och tillslut kunde jag slänga fakturan.
Sen blev det Dec och jag skulle koppla in allt. Men fick det inte att funka. Ringde upp de igen. Och de kollade min tv och sa att jag inte kunde ha kortet i min tv. Så där e felet sa de. Jag sa då att jag ville häva avtalet för det va vårt krav.
Efter några dagar ringde de upp från retur avdelningen. Och frågade varför vi ville häva ärendet. Jag förklarade och han frågade vilken tv jag hade. Och säger: DU kan vist ha detta i din tv. JASSÅ? säker? Ska dubbel kolla sa han. NEJ Tyvärr jag såg på fel lista.
Tyvärr så kan vi inte häva detta ändå om vi vill. Du har redan betalt första räkningen vilket innebär att du har godtagit allt och det va flera månader sedan din ångerrätt gick ut. Men vi kan skicka en boxer gratis för att va snäll till dig.
Och dum som jag va tecknade jag tvillingkort också. MEN detta va också två års uppsägning på vilket de aldrig talade om för mig. Så nu har jag två kort och två jävla boxar. och mitt krav va att jag inte skulle ha någon box.
Jag sa att vi ville kunna ha kortet direkt i tv, Han kollade detta och sa att det inte va några problem. Vi ville också skjuta upp avtalet för att vårt gamla fortfarande fanns.
Men redan efter några veckor kom en faktura. jag blev runt skickad och de bad mig slänga den.
Jag frågade också då om papperna om vårt avtal (14 dagars ångerätt m.m) Då hänvisa han till skräpposten på min mejl. Men påpekade också att det hade gått mer än två veckor så det va först att ångra något ändå.
Nästa månad kom en ny räkning. Ringde igen och tillslut kunde jag slänga fakturan.
Sen blev det Dec och jag skulle koppla in allt. Men fick det inte att funka. Ringde upp de igen. Och de kollade min tv och sa att jag inte kunde ha kortet i min tv. Så där e felet sa de. Jag sa då att jag ville häva avtalet för det va vårt krav.
Efter några dagar ringde de upp från retur avdelningen. Och frågade varför vi ville häva ärendet. Jag förklarade och han frågade vilken tv jag hade. Och säger: DU kan vist ha detta i din tv. JASSÅ? säker? Ska dubbel kolla sa han. NEJ Tyvärr jag såg på fel lista.
Tyvärr så kan vi inte häva detta ändå om vi vill. Du har redan betalt första räkningen vilket innebär att du har godtagit allt och det va flera månader sedan din ångerrätt gick ut. Men vi kan skicka en boxer gratis för att va snäll till dig.
Och dum som jag va tecknade jag tvillingkort också. MEN detta va också två års uppsägning på vilket de aldrig talade om för mig. Så nu har jag två kort och två jävla boxar. och mitt krav va att jag inte skulle ha någon box.
