Medlem
· Östergötland
· 87 inlägg
Hej.
Jag har ingen luft i mitt expansionskärl och tänkte försöka ställa in nytt tryck i det och även kontrollera att det inte läcker. Har litet hum hur jag ska göra men är ändå lite osäker. Kan någon pedagogiskt steg för steg beskriva hur jag gör? Har Nibe bergvärmepump f1255-12 med uponor smatrix golvvärme + shunt fluvia push 23 på nedervåning och 1-rörssystem med element på övervåning. Även golvvärme ut i uterum och ut till dubbelgaraget. Det jag bland annat tänker är om jag behöver tömma hela systemet på vatten eller om det ska gå att stänga av de olika systemen och sen ställa in trycket? Ut till garaget kan jag stänga av till och från med vred men i övrigt är jag osäker.
Mvh
/Calle
Jag har ingen luft i mitt expansionskärl och tänkte försöka ställa in nytt tryck i det och även kontrollera att det inte läcker. Har litet hum hur jag ska göra men är ändå lite osäker. Kan någon pedagogiskt steg för steg beskriva hur jag gör? Har Nibe bergvärmepump f1255-12 med uponor smatrix golvvärme + shunt fluvia push 23 på nedervåning och 1-rörssystem med element på övervåning. Även golvvärme ut i uterum och ut till dubbelgaraget. Det jag bland annat tänker är om jag behöver tömma hela systemet på vatten eller om det ska gå att stänga av de olika systemen och sen ställa in trycket? Ut till garaget kan jag stänga av till och från med vred men i övrigt är jag osäker.
Mvh
/Calle
Medlem
· Västra Götaland
· 3 554 inlägg
Du behöver inte tömma något, vrid på din säkerhetsventil till värmesystemet som sitter i anslutning till expkärlet. Efter några liter och när mätaren står på noll, ta bort det svarta koniska skyddet som sitter i botten på expkärlet, under den sitter det en vanlig cykelventil. (Prova först med spetsen av sin skruvmejsel på ventilen, kommer det vatten är ditt kärl paj, hoppa över följande steg och byt kärlet direkt.)
Ta din cykelpump som har en tryckmätare, kolla trycket, det står på expkärlets tillverkningsetikett vad ditt förtryck skall vara (de flesta har 0,5-0,8 bar.) Pumpa till vad du behöver, fyll på värmesystemet. Klart.
Ta din cykelpump som har en tryckmätare, kolla trycket, det står på expkärlets tillverkningsetikett vad ditt förtryck skall vara (de flesta har 0,5-0,8 bar.) Pumpa till vad du behöver, fyll på värmesystemet. Klart.
Medlem
· Östergötland
· 87 inlägg
Tack för ditt svar. Några frågor på det.I InsidersUnited skrev:Du behöver inte tömma något, vrid på din säkerhetsventil till värmesystemet som sitter i anslutning till expkärlet. Efter några liter och när mätaren står på noll, ta bort det svarta koniska skyddet som sitter i botten på expkärlet, under den sitter det en vanlig cykelventil. (Prova först med spetsen av sin skruvmejsel på ventilen, kommer det vatten är ditt kärl paj, hoppa över följande steg och byt kärlet direkt.)
1. Ska pumpen vara avstängd?
2. Trodde att man tömmer systemet då expansionkärlet är kopplat till hela systemet. Men då är det bara själva kärlet man tömmer?
3. Kan jag titta på den manometern som sitter på kärlet?
4. "Fyll på värmesystem". Du menar med vatten? Kommer inte då trycket att stiga över förtrycket och jag får för högt tryck i systemet? Borde jag inte fylla på nästan hela förtrycket med luft och resten med vatten upp till rekommenderade. I mitt fall ca 0.7 bar. Tänker jag fel?
Mvh
Medlem
· Västra Götaland
· 3 554 inlägg
ValfrittNorrköping2009 skrev:
Du tar ner trycket i hela värmesidan och alla tillkopplade kärl.Norrköping2009 skrev:
JaNorrköping2009 skrev:
JaNorrköping2009 skrev:
NejNorrköping2009 skrev:
Du fyller ditt expkärl med luft enl tidigare, och sedan systemet med vatten tills manometern står på önskad nivå 👍 Expkärl/systemsida kommer sedan att balansera mot varandra för att ta upp tryckförändringar som uppstår vid uppvärmning/avkylning av ditt värmevatten.Norrköping2009 skrev:
Klicka här för att svara