Hej! Testar om någon månntro kan hjälpa mig med detta här, eller iaf vägleda.
Köpt IPE-balkar två stycken. 160 mm. Och hoppas att det kommer hålla för denna konstruktionen istället för Pelarna man ser på bilden. Tänkte ha en balk längs med huset ovanför fönster samt den balk som ska ligga istället för pelarna ska belasta den balken som går längsmed fasaden.
Så min fråga nu är, Kommer IPE 160 att hålla för detta? Bliviit fruktansvärt osäker nu.
Mvh
Köpt IPE-balkar två stycken. 160 mm. Och hoppas att det kommer hålla för denna konstruktionen istället för Pelarna man ser på bilden. Tänkte ha en balk längs med huset ovanför fönster samt den balk som ska ligga istället för pelarna ska belasta den balken som går längsmed fasaden.
Så min fråga nu är, Kommer IPE 160 att hålla för detta? Bliviit fruktansvärt osäker nu.
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska du sätta/ställa balkarna? Fattar inte riktigt, dessvärre.
Har en 5 meters och en 4,5 meters balk. 5meters balken ska fästas längs med fasaden ovanför fönstret (till höger på bild) in teglet. Ska skära ut tegel vid var sida om fönstret och "lägga" in balken i skåran på var sida. Sedan ska den balken som ska avlasta istället för pelarna ligga med ena änden vilandes på denna balk samt vid andra sidan in i en urskärning i teglet (till vänster på bild).
Min kunskap på området är begränsad och jag har aldrig jobbat med hus från den tidsepoken. Men jag tror det finns en risk för att fasadteglet är tunt och inte är lämpat att bära balkarna. Dvs att den egentligen bärande konstruktionen är av trä och finns inne i väggen, och då antar jag att balken behöver integreras med den konstruktionen på något sätt. Men jag kanske är helt ute och cyklar kring hur huset är byggt.
Du behöver en byggkonstruktör för att bedöma detta, tycker jag.
Du behöver en byggkonstruktör för att bedöma detta, tycker jag.
Jag har ingen aning. Men har någon kunnig inom "rivning" och en byggkunnig, som endast varit och tittat och sagt att det fungerar så. Men då tänker jag att det gör det kanske, säkerligen, men man vill ju inte vara osäker och gärna få/göra någon beräkning på det så det är säkert och stabilt.
Jag har ingen aning om vad teglet klarar i punktlaster.. :S hur tar jag reda på det?
Jag har ingen aning om vad teglet klarar i punktlaster.. :S hur tar jag reda på det?
Nu svarade vi samtidigt, fahlis och jag. Vi verkar vara överens om att det är tegelväggen som är den möjligen svaga punkten i din konstruktion. Balkarna i sig lär hålla.
En erfaren byggkonstruktör kan bedöma tegelväggens förmåga att ta upp last.
En erfaren byggkonstruktör kan bedöma tegelväggens förmåga att ta upp last.
Tack för svaren, då så. Har ni möjligen något förslag på vart man hittar någon byggkonstruktör i Skåne/Kristianstad-trakten?
Jag har tidigare hittat konstruktör via hantverkarförmedlartjänsterna på nätet.
Klicka här för att svara