StrukturalAB StrukturalAB skrev:
VKR används ofta till pelare. Men det går lika bra att använda som balk.
Jag har läst om detta och det kan ju vara intressant av just det argumentet att inte behöva skarva takstolarna.

Du har inte koll på dimensioner?

T TuXy skrev:
Jag har läst om detta och det kan ju vara intressant av just det argumentet att inte behöva skarva takstolarna.

Du har inte koll på dimensioner?
Inte för ditt projekt. Men om du jämför l (m^4) som är tröghetsmomentet för de stålbalkar du tänkt dig och en VKR eller KKR (typ samma sak) så ska de vara lika. HEA och HEB är optimerade för last i en riktning, medan VKR är för last i två (typ pelare mm). Så det blir lite mer stål med en VKR.

Inte för ditt projekt. Men om du jämför l (m^4) som är tröghetsmomentet för de stålbalkar du tänkt dig och en VKR eller KKR (typ samma sak) så ska de vara lika. HEA och HEB är optimerade för last i en riktning, medan VKR är för last i två (typ pelare mm). Så det blir lite mer stål med en VKR.
Jämför jag en HEA 180 med en VKR 180x180x8.0 ger det 25.10 vs 26,61 där Wx ger 294 vs 296.

Det tolkar jag som att en HEA 180 kan ersättas av en VKR 180x180x8.0

Visst tänker jag rätt?

Har du någon input kring öron på balk? Har sett det konceptet tidigare.

P
Varför vill man lägga in en VKR balk istället för HEA?

Rejäl skrev:
Varför vill man lägga in en VKR balk istället för HEA?
För att slippa upplag på underflänsen, vilket gör det komplicerat att få in balken.

P
För att slippa upplag på underflänsen, vilket gör det komplicerat att få in balken.
Aha du vill kapa rakt snitt i bjälkarna så du kan få dit balken, det ställer ganska stora krav på öronen som behöver vara bra utformade..

• Gilla
TuXy och 1 till
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Jämför jag en HEA 180 med en VKR 180x180x8.0 ger det 25.10 vs 26,61 där Wx ger 294 vs 296.

Det tolkar jag som att en HEA 180 kan ersättas av en VKR 180x180x8.0

Visst tänker jag rätt?

Har du någon input kring öron på balk? Har sett det konceptet tidigare.
Rätt tänkt kring tröghetsmomentet.

Öron kanske va fel benämning. Det ska väl vara något som ser ut som en balksko, som balken ligger upplagd på för vertikallast. Men sidorna kan vara längre så man skruvar en bit in på balken. Jämför lösningen med hålbanden

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rätt tänkt kring tröghetsmomentet.

Öron kanske va fel benämning. Det ska väl vara något som ser ut som en balksko, som balken ligger upplagd på för vertikallast. Men sidorna kan vara längre så man skruvar en bit in på balken. Jämför lösningen med hålbanden
Got, då had jag greppat hur man jämför balken.

Precis, öron är väl mer som en klassisk balsko egentligen där man då kan skruva på båda sidor om träbalken. Eventuellt så att man även lägger den på balkskon för att få stabiliteten även där. Sen kan man ju lyxxa till det lite att sätta stroppar som håller ihop takstolen så känns det ju som man har både hängslen och livrem.

Får fundera lite mer på det hela, om det är värt insatsen i förhållande till det estetiska. Man inser ju snabbt hur många timmar som bada flyger iväg med allt som tillkommer.

T TuXy skrev:
Got, då had jag greppat hur man jämför balken.

Precis, öron är väl mer som en klassisk balsko egentligen där man då kan skruva på båda sidor om träbalken. Eventuellt så att man även lägger den på balkskon för att få stabiliteten även där. Sen kan man ju lyxxa till det lite att sätta stroppar som håller ihop takstolen så känns det ju som man har både hängslen och livrem.

Får fundera lite mer på det hela, om det är värt insatsen i förhållande till det estetiska. Man inser ju snabbt hur många timmar som bada flyger iväg med allt som tillkommer.
Jo, inte gjort på en eftermiddag. Lycka till!

Jo, inte gjort på en eftermiddag. Lycka till!
Tack så mycket för det och tack för hjälpen!

Uppdaterar om jag hämtar sågen 😄

• Gilla
StrukturalAB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.