9 867 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Stal el värd 26 000 kronor
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Numera när man har automatik och månadsvis debitering på vad man har förbrukat så är det nog svårare att fuska. Men då ska man koppla förbi allt eller det mesta för upptäckt.jarlh skrev:
Men är det sidoförbrukningen som man kopplar förbi så tar det en tid innan det upptäcks.
Redigerat:
"elbolag stal pengar värda 26000000000000" av kunderna"
Nu kanske jag är Djävulens advokat här..... men kan nån förklara varför el skall finnas tillhands för självkostnadspris, men allt annat får kosta?
Försäkringsbolag stal......
Bensinbolag stal....
Telefon och bredbandsleverantören stal...
Storbank stal.....
Matvaruleverantör stal.....
Sveriges regering stal.....
Men tystnad, tills det handlar om el.
Nån?
Försäkringsbolag stal......
Bensinbolag stal....
Telefon och bredbandsleverantören stal...
Storbank stal.....
Matvaruleverantör stal.....
Sveriges regering stal.....
Men tystnad, tills det handlar om el.
Nån?
Elmarknaden är lite speciell eftersom konkurrensen sätts ur spel. Som bara elbolag får transportera el över fastighetsgränser. Därför måste marknaden vara hård reglerad, så att elbolagen inte tar ut ockerpriser
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hej
Stänger man av elmätaren så tappar den kommunikationen, och misstanke väcks direkt, men som föregående skrev, om man avleder en viss del, samt ej minskar sin förbrukning drastiskt, så betydligt svårare.
Med dessa nya elmätare så mäts även varje nätstation/trafostation, så saknas det alltför mycket så..
Många som åkt dit när alla mätare blev uppkopplade..
Stänger man av elmätaren så tappar den kommunikationen, och misstanke väcks direkt, men som föregående skrev, om man avleder en viss del, samt ej minskar sin förbrukning drastiskt, så betydligt svårare.
Med dessa nya elmätare så mäts även varje nätstation/trafostation, så saknas det alltför mycket så..
Många som åkt dit när alla mätare blev uppkopplade..
Det sticker helt klart i ögonen att de får själva bestämma priset på en monopolmarknad av en livsviktig vara.harry73 skrev:
Jag brukar normalt sett inte skrika efter statliga regleringar eller ägande, men här kanske det är på sin plats.
Elbolagen försvarar sig hela tiden med att avgifterna behöver höjas för nätinvesteringar, men i verkligheten är det inte så. Av vinsten går 78% till utdelning till ägarna.
http://omni.se/atl-elbolagen-pumpar-ut-miljardvinster-till-agarna/a/y2nmg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag kan väl dock poängtera att jag inte alls på något vis tycker det är rätt att "stjäla tillbaka" bara för att jag tycker att nätbolagen roffar åt sig. Det är bra att eltjuvar åker dit. :eek:
Men lite tröstlöst känns det att hålla på och minska sin elförbrukning på alla kloka sätt man kommer på och ändå stiger ens elkostnad mycket snabbare än konsumentprisindex.
Men lite tröstlöst känns det att hålla på och minska sin elförbrukning på alla kloka sätt man kommer på och ändå stiger ens elkostnad mycket snabbare än konsumentprisindex.
Men det betyder kanske att era avgifter är lägre då ...?KnockOnWood skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hej
Vad är det som är dyrt? Tycker det är billigt, bekvämt, och funkar jämt! Vi har för 16A, 1900kr/år, och 70öre eller nåt per kWh, dyrare,bökigare att elda pellets!
Vad är det som är dyrt? Tycker det är billigt, bekvämt, och funkar jämt! Vi har för 16A, 1900kr/år, och 70öre eller nåt per kWh, dyrare,bökigare att elda pellets!
jag har 16AHusqvarna220Ac skrev:
elen kostade senaste fakturan 1148.60:- vattenfall
nätet kostade senaste fakturan 725:- e.on
båda avser november
på sommaren är nätet mycket dyrare än det man gör av med...
om du tycker det är billigt kan du gärna skicka över lite av dina överblivna pengar till mig, PM för swisch
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Tycker vi har billig nätavgift, samt billig el, och 99.99% tillgänglighet, utan tjafs, rent och miljövänligt, enkelt.