Det finns, men alla har det inte.

bax skrev:
Sådana här brott begås ofta för att dölja andra brott, t.ex sådana som Odjuret skriver, eller storskalig odling av rökbara växter.
Belägg för detta?

Utbildningar i ämnet.
Räcker det?

jarlh skrev:
Elbolagen vet väl hur mycket som går åt per central/station (eller vad det nu heter)?

Summerar man sedan de skötsammas förbrukning är det enkelt att räkna ut fuskarnas förbrukning.
Numera när man har automatik och månadsvis debitering på vad man har förbrukat så är det nog svårare att fuska. Men då ska man koppla förbi allt eller det mesta för upptäckt.
Men är det sidoförbrukningen som man kopplar förbi så tar det en tid innan det upptäcks.

Redigerat:
"elbolag stal pengar värda 26000000000000" av kunderna"

Nu kanske jag är Djävulens advokat här..... men kan nån förklara varför el skall finnas tillhands för självkostnadspris, men allt annat får kosta?
Försäkringsbolag stal......
Bensinbolag stal....
Telefon och bredbandsleverantören stal...
Storbank stal.....
Matvaruleverantör stal.....
Sveriges regering stal.....
Men tystnad, tills det handlar om el.
Nån?

• Gilla
LaT
  • Laddar…
harry73
Elmarknaden är lite speciell eftersom konkurrensen sätts ur spel. Som bara elbolag får transportera el över fastighetsgränser. Därför måste marknaden vara hård reglerad, så att elbolagen inte tar ut ockerpriser

Hej

Stänger man av elmätaren så tappar den kommunikationen, och misstanke väcks direkt, men som föregående skrev, om man avleder en viss del, samt ej minskar sin förbrukning drastiskt, så betydligt svårare.

Med dessa nya elmätare så mäts även varje nätstation/trafostation, så saknas det alltför mycket så..

Många som åkt dit när alla mätare blev uppkopplade..

Mikael_L
harry73 skrev:
Elmarknaden är lite speciell eftersom konkurrensen sätts ur spel. Som bara elbolag får transportera el över fastighetsgränser. Därför måste marknaden vara hård reglerad, så att elbolagen inte tar ut ockerpriser
Det sticker helt klart i ögonen att de får själva bestämma priset på en monopolmarknad av en livsviktig vara.
Jag brukar normalt sett inte skrika efter statliga regleringar eller ägande, men här kanske det är på sin plats.

Elbolagen försvarar sig hela tiden med att avgifterna behöver höjas för nätinvesteringar, men i verkligheten är det inte så. Av vinsten går 78% till utdelning till ägarna.
http://omni.se/atl-elbolagen-pumpar-ut-miljardvinster-till-agarna/a/y2nmg

• Gilla
magnetens och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
...Av vinsten går 78% till utdelning till ägarna.
[länk]
Det gäller inte överallt.
Här är nätbolaget en ekonomisk förening och någon utdelning förekommer inte
Logotyp för Duåger Södra Hallands Kraft med slogan "kundägt, nära, hållbart".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan väl dock poängtera att jag inte alls på något vis tycker det är rätt att "stjäla tillbaka" bara för att jag tycker att nätbolagen roffar åt sig. Det är bra att eltjuvar åker dit. :eek:

Men lite tröstlöst känns det att hålla på och minska sin elförbrukning på alla kloka sätt man kommer på och ändå stiger ens elkostnad mycket snabbare än konsumentprisindex. :confused:

KnockOnWood skrev:
Det gäller inte överallt.
Här är nätbolaget en ekonomisk förening och någon utdelning förekommer inte
Men det betyder kanske att era avgifter är lägre då ...?

Hej

Vad är det som är dyrt? Tycker det är billigt, bekvämt, och funkar jämt! Vi har för 16A, 1900kr/år, och 70öre eller nåt per kWh, dyrare,bökigare att elda pellets!

Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Vad är det som är dyrt? Tycker det är billigt, bekvämt, och funkar jämt! Vi har för 16A, 1900kr/år, och 70öre eller nåt per kWh, dyrare,bökigare att elda pellets!
jag har 16A

elen kostade senaste fakturan 1148.60:- vattenfall
nätet kostade senaste fakturan 725:- e.on

båda avser november

på sommaren är nätet mycket dyrare än det man gör av med...

om du tycker det är billigt kan du gärna skicka över lite av dina överblivna pengar till mig, PM för swisch

Mikael_L skrev:
...
Men det betyder kanske att era avgifter är lägre då ...?
Hyfsat låga i alla fall när jag jämförde förra året.
Betalar kvartalsvis, för det är så små belopp :)
Juli - september i år summa 726 kr i nätavgifter.

Men det är ett glesbygdsområde.
Och då blir det alltid lite dyrare pga långa ledningar jämfört med tätort.

Tabell över elnätsavgifter för 2015 från olika bolag, inklusive rörliga och fasta priser samt jämförelsetal.

Tycker vi har billig nätavgift, samt billig el, och 99.99% tillgänglighet, utan tjafs, rent och miljövänligt, enkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.