Ska bygga staket så behöver lite råd (Har läst flera andra trådar men behövre lite mera=)

Kommer gräva och gjuta för stolparna. Har byggt gjutformar som är 40*40cm i botten 20 cm hög och med en öppning på 20cm i toppen (se bild, fast de är uppåner på bilden) Har en väldigt stenig mark så därför kan jag inte gräva så djupt, det kommer bli ca 35cm ner i marken.

Undrar om jag ska kan köra på 45*95 stolp eller ska jag ta 95*95?
Staketet i sig kommer bli ca 1m högt och ska hålla barnen på rätt sida av staketet =)

Hur långt mellan kan jag säta stolparna? Hade tänkt 2.5m, för långt eller kan jag ha lite till??

• 6824_128267997797_619107797_2675436_5634012_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fortsätter på min egna tråd här.

Har grävt ner alla formar och gjutit nu och det gick ca 25L i varje form. Körde 1del cement 2 delar grus och 2 delar singel.

Men vet inte om jag gjorde bort mig vid grävningen då jag blev "tipsad" om att sätta dom med 3 meters mellanrum så jag gjorde det. Då jag nu fått höra att det är för långt och att staketet kommer vika sig.

Om det nu är för långt, vilken höjd på staketet skulle det klara att hålla uppe?
Stolpen är 70*70.

Höjden hade vi tänkt 95cm.
Reglarna kommer vi sätta mellan stolparna på vinkeljärn istället för på utsidan.
Allt för att få tyngden så centrerad som möjligt.

Funderar även på att sätta brädorna på varannan sida, typ så här fast med ett litet mellanrum.
http://frokenisakson.files.wordpress.com/2008/05/staket.jpg

H
Skulle sätta stolpe 1,5 -2,00 m mellanrum beroende på hur tungt staketet blir.

HEM2121 skrev:
Skulle sätta stolpe 1,5 -2,00 m mellanrum beroende på hur tungt staketet blir.
jo jag har ju fått höra det jag med nu i efterhand, men jag blev ju som sagt tipsad att det var lugnt att sätta det på 3 meter så jag har ju redan grävt och gjutit så är ju kört på den fronten. =(

Så nu undrar jag vad för staket som man kan bygga med dom måtten.....

H
kan du inte sätta 1 emellan de 3 metrarna?
Risken är att du får ett häng och det blir ostabilt.

HEM2121 skrev:
kan du inte sätta 1 emellan de 3 metrarna?
Risken är att du får ett häng och det blir ostabilt.
jo jag har funderat på det alternativet jag med.

Men har kollat runt på några staket och haft med mig tumstocken =)
och där har de varit mellan 2.8M och 3.5M och ca 85-100cm högt.
Ända som skiljer är att de är L-profil i järn istället för gjutet med stolpsko och trästolpe.

De verkade stabil iaf...

H
Har själv 1,25 mellan stolparna staketet, på altanens staket 1,50.
Vid kortändan på altanen blev det en sektion 2,20 m
men det säckade så jag fick lägga en kloss under staketet, det fungerar det också
om det är ett stumt underlag, i detta fall blev det mot altangolvet.
stolparna är 90x90 mm. Har använt lärkträ.

Om och när det kommer att börja "hänga" på mitten kan ju ha att göra med vilken dimension du använder på dom längsgående mellan stolparna..
Ta nån med lite större dimension så ska du nog se att det kommer gå fin fint med 3 meters mellanrum.

Benny_o_Lina skrev:
Om och när det kommer att börja "hänga" på mitten kan ju ha att göra med vilken dimension du använder på dom längsgående mellan stolparna..
Ta nån med lite större dimension så ska du nog se att det kommer gå fin fint med 3 meters mellanrum.

Hade tänkt 45*75 på dom som går mellan stolparna, kan det tänkas räcka?

Vet att någon av mina sektioner är straxs över 2 meter.. ser inte riktigt ut som det du tänkt men jag ska ta nårra mått o nån bild på mitt sen när jag är hemma..

H
45x75 är samma mått som vi använde.
Och det blev ett häng vid 2,20 m.

Redigerat:
har tagit det säkra före det osäkra nu och gräft ett extra hål mellan varje så nu sitter de på ca 1.5m och håller inte det då vette tusan. Blir tre dagars extra jobb men bättre det än att det blir plockepinn utav det =)

H
Nu kan du nog stå och "hänga" på staket när du pratar med grannen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.