7 614 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Staket mellan tomter
Det har kommit många nyttiga svar till oss och jag tror vi har en framkomlig väg.
Att anlägga en häck med tex. Thuja är en enkel väg fram för att dels minska insyn men även minska den furfulande effekt befintligt staket har. Brabanten som är snabbväxande är nog ett utmärkt alternativ.
Jag har dock en känsla av att det där magsåret som någon tidigare nämnde snabbt infinner sig när grenar antagligen växer igenom staketet och klagomålen droppar in.
(Värt att veta är att denna bostadsförening starkt motarbetat alla byggnationsplaner i området och tidigare skickat ut protestlistor. Detta hjäpte dock inte och nu står 10 villor färdigbyggda.)
Efter att funderat igenom vad som sagts här lutar vi åt att bygga ett trästaket i princip dikt an mot det befintliga och se till att vi kan hantera underhåll från vår sida. Vi bygger så högt att taggtråden kommer undan och inte blir nåbar för barnen i området.
Bostadsföreningen har inget servitut mot oss och vi lär inte få något mot dem.
Visst är det tråkigt när ovett går före god grannsämja och principen sköt dig själv och skit i andra lär få gälla här :S
´Tackar forumetd^_^b
Att anlägga en häck med tex. Thuja är en enkel väg fram för att dels minska insyn men även minska den furfulande effekt befintligt staket har. Brabanten som är snabbväxande är nog ett utmärkt alternativ.
Jag har dock en känsla av att det där magsåret som någon tidigare nämnde snabbt infinner sig när grenar antagligen växer igenom staketet och klagomålen droppar in.
(Värt att veta är att denna bostadsförening starkt motarbetat alla byggnationsplaner i området och tidigare skickat ut protestlistor. Detta hjäpte dock inte och nu står 10 villor färdigbyggda.)
Efter att funderat igenom vad som sagts här lutar vi åt att bygga ett trästaket i princip dikt an mot det befintliga och se till att vi kan hantera underhåll från vår sida. Vi bygger så högt att taggtråden kommer undan och inte blir nåbar för barnen i området.
Bostadsföreningen har inget servitut mot oss och vi lär inte få något mot dem.
Visst är det tråkigt när ovett går före god grannsämja och principen sköt dig själv och skit i andra lär få gälla här :S
´Tackar forumetd^_^b
Låter bra, gäller att göra det bästa av situationen. Vi har själv en knepig granne på ena sidan. Finns en helt perfekt häck mellan våra tomter som var och en sköter på sin sida. För något år sedan fick dock denna granne för sig att plantera en egen häck på sin sida. Så nu är det en luftspalt på ca 2 meter mellan den gamla häcken och hans nya
Nåja det var lite OT.
Lycka till i fortsättningen och återkom gärna med vad det slutliga resultatet blev.
Nåja det var lite OT.
Lycka till i fortsättningen och återkom gärna med vad det slutliga resultatet blev.
Bygger ni med tryckimpregnerat så är det ju i princip underhållsfritt.StefanA01 skrev:
Sen kan ni om ni önskar dekorera lite mer med andra bräder åt ert eget håll.
Jag hade ett hus tidigare där vi hade häck som avgränsning mellan oss.
Som jag tog bort och ersatte med staket, så klart med grannens tillåtelse.
Man när jag monterade detta så jag till att jag även kunde demontera sektioner från MIN sida för att underhålla detta.
Kanske kan vara en ide, då kan du montera det väldigt när deras taggtråd.
Lycka till!
Som jag tog bort och ersatte med staket, så klart med grannens tillåtelse.
Man när jag monterade detta så jag till att jag även kunde demontera sektioner från MIN sida för att underhålla detta.
Kanske kan vara en ide, då kan du montera det väldigt när deras taggtråd.
Lycka till!
Enligt vqad jag lsät mig till ska du i sådana här fall sköta om båda sidor av ditt staket, dvs det bör placeras 50 cm in på din tomt. Bostadsrättsförening bör förståss sköta om även utsidan av sitt staket, och det bör också stå omkring 50 cm in på deras tomt förståss. I annat fall bör man komma överens antingen om att de får gå på din tomt för att sköta om sitt staket eller att sköta om varsin sida.
Regler om detta är mycket lätta att googla fram.
Vi har ett liknande problem här, ett 70 år gammalt gunnebostaket som ägaren av det 70 år gamla huset bakom vårt undrar när vi tänker gör något åt. Det står 50 cm in på deras tomt coh är givetvis deras, men de tror att det står på vår tomt. tyvärr har jag inte lyckats få dem att visa exakt var de anser att tomtgränsen går ännu, min förhoppning är att några talla längs tomgränsen enligt deras åsikt står på vår tomt, isåfall tar jag gladligen hand om staketet också...
Regler om detta är mycket lätta att googla fram.
Vi har ett liknande problem här, ett 70 år gammalt gunnebostaket som ägaren av det 70 år gamla huset bakom vårt undrar när vi tänker gör något åt. Det står 50 cm in på deras tomt coh är givetvis deras, men de tror att det står på vår tomt. tyvärr har jag inte lyckats få dem att visa exakt var de anser att tomtgränsen går ännu, min förhoppning är att några talla längs tomgränsen enligt deras åsikt står på vår tomt, isåfall tar jag gladligen hand om staketet också...
I den bästa av världar fungerar det som du skriver. Båda parter tar hand om sin sida och allt är frid och fröjd.
Nu är situationen tyvärr en annan. Bostadsföreningens styrelse har helt motsatt sig alla förslag och säger blankt nej. Deras staket står precis i tomtgräns och är enbart underhållen på deras sida. Man kan inte ens tänka sig att ta ner taggtråden överst på staketet. Enligt kommunen finns inga regler eller bestämmelser som reglerar användande av taggtråd inom bebyggt område.
Det finns inga servitut eller andra överenskommelser då marken vi byggt på var obebyggd innan.
Tyvärr ser jag ingen annan råd än att bygga dikt an mot befintligt staket och se till att jag kan underhålla båda sidor. Att offra 50cm av vår tomt är inte heller möjligt.:S
Nu är situationen tyvärr en annan. Bostadsföreningens styrelse har helt motsatt sig alla förslag och säger blankt nej. Deras staket står precis i tomtgräns och är enbart underhållen på deras sida. Man kan inte ens tänka sig att ta ner taggtråden överst på staketet. Enligt kommunen finns inga regler eller bestämmelser som reglerar användande av taggtråd inom bebyggt område.
Det finns inga servitut eller andra överenskommelser då marken vi byggt på var obebyggd innan.
Tyvärr ser jag ingen annan råd än att bygga dikt an mot befintligt staket och se till att jag kan underhålla båda sidor. Att offra 50cm av vår tomt är inte heller möjligt.:S
Drabanten växer yvigare och kräver flitig klippning. Om man bara klipper smaragden då och då slipper man de synligare 'pelarna' - vid klippning tätar den sidorna och man får en jämn och snygg grön vägg.Tiger79 skrev:
Man är skyldig att underhålla båda sidor, så gissningsvis kommer bostadsrättsförenignen att börja bråka om ful häck om han inte gör det.Nyfniken skrev:
Och de är skyldiga att underhålla utsidan av sitt staket. Att de inte vill har inte med saken att göra.
Det är tur att många tycker olika...yonna skrev:
Har inget problem att gå med häcksaxen 1gång om året.
Har även smaragd på tomten men de gillar vi inte.