Jag ska bygga ett staket som är cirka 130 cm högt med liggande ribbor, är nybörjare på detta så ni får ursäkta dumma frågor :-) Från början skulle jag ha 95's tryckstolpar men en dag kom sambon hem med ett gäng 70x70's aluminiumstolpar som är 160 cm höga så nu är planen ändrad. Tanken är att lägga en "träribba" längs med varje stolpe för att fästa ribborna i. Stolparna är som sagt lite för höga (~30 cm), tror ni att det går bra att gjuta ner dem ~30 cm direkt i betongen? Jag har tänkt gjuta utan gjutrör då jag endast kunde gräva ca 60-70 cm ner (mellannorrland). Borrade hålen i 150mm men har fått operera ut lite sten så de flesta hålen har blivit större.

Mina problem/frågeställningar är egentligen:

1. Kommer det funka att gjuta ner stolparna eller finns det någon risk att betongen trycker ihop stolparna eller att betongen inte "fäster" mot målad aluminium? De är ihåliga men känns ganska stabila, tillhör egentligen spaljér som ska monteras direkt på altaner, verandor etc.

2. Hur enkelt stabilisera stolparna under tiden betongen brinner (få rätt höjd, rätt vinkel etc). Att tillverka ett stöd med tvingar eller så är nog inga problem men det är ju några stolpar som ska ner (~15 st) så det blir lite dyrt/omständigt med många stöd, och att köra en stolpe i taget känns lite segt. Det är i princip nästan bara aluminium utan hål eller fästpunkter för stöden.

3. Gjuta med eller utan rör?

För att få stolparna att sitta fast i cementen skulle du kunna borra hål rak i genom och kanske trä gängstång eller något annat runt avlångt rakt igenom.
Tänkte att du gör som ett kors så det blir 2st genomgående grejor som sticker ut i cementen på alla 4sidorna av stolpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.