1 976 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Stakelstolpar. Hur förankra bäst.
Går i lite funderingar på att byta ut det befintliga staketet och byta ut det mot ett snyggare som passar bättre till huset. Det som står där nu är ca en halv meter högt. Står med 90*90 tryckta staketstolpar som är nedgrävda direkt i jorden. Kanske i betong. Dessa verkar vara helt ok och tanken har slagit mig att man kanske skulle kunna använda dem till de nya staketet på något sätt.
Det nya staketet skall vara ca 100-120cm högt. Det gör att jag inte kan använda de befintliga stolparna (inte fullt ut iallafall) eftersom de är för korta. Finns lite olika alternativ som jag gärna skulle vilja ha lite feedback på.
Alt. 1: Kapa stolparna i marknivå och skruva fast en platta med stolpsko på i "stumpen" av stolparna. Den nya stolpen fästs i stolpskon.
Alt 2: Kapa stolparna ca 5-10cm ovanför mark och skarva på en tillräckligt lång stolpe. Man skulle kunna använda 4st plattjärn eller hålplattor och på så sätt göra en slags stolpsko som förbinder de bägge stolparna.
Alt 3: Strunta i att använda de gamla stolparna och istället använda spjut eller borra och gjuta.
Det nya staketet skall vara ca 100-120cm högt. Det gör att jag inte kan använda de befintliga stolparna (inte fullt ut iallafall) eftersom de är för korta. Finns lite olika alternativ som jag gärna skulle vilja ha lite feedback på.
Alt. 1: Kapa stolparna i marknivå och skruva fast en platta med stolpsko på i "stumpen" av stolparna. Den nya stolpen fästs i stolpskon.
Alt 2: Kapa stolparna ca 5-10cm ovanför mark och skarva på en tillräckligt lång stolpe. Man skulle kunna använda 4st plattjärn eller hålplattor och på så sätt göra en slags stolpsko som förbinder de bägge stolparna.
Alt 3: Strunta i att använda de gamla stolparna och istället använda spjut eller borra och gjuta.
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Börja med att fästa en 100-120 cm lång stolpe i någon av de nuvarande och känn efter om du tror att ett högre staket kommer att stå kvar. Om det gör det så tror jag alternativ 2 är bäst. Annars skulle jag sätta nya stolpar.
Sen är ju frågan om det går att lita på att de gamla stolparna (under jord) kommer att hålla det nya staketets hela livslängd? Jag skulle bli mäkta irriterad på mig själv om jag skulle behöva skrota ett helt staket bara för att de gamla stolparna murknat. Så jag skulle nog trots allt i första hand välja att sätta nya stolpar.
Sen är ju frågan om det går att lita på att de gamla stolparna (under jord) kommer att hålla det nya staketets hela livslängd? Jag skulle bli mäkta irriterad på mig själv om jag skulle behöva skrota ett helt staket bara för att de gamla stolparna murknat. Så jag skulle nog trots allt i första hand välja att sätta nya stolpar.
Gjut nya! du kommer till 99% ångra dig annars!
Klicka här för att svara