Har några funderingar kring stänkskydd i glas.
Hur långa bitar kan man ha? (Vår ena vägg är nästan 4 meter, går det att få utan skarv?)
Hur gör man rent praktiskt med håltagning för tex eluttag? Måste de göras i förväg av tillverkaren? Kan snickaren som sätter upp skivan göra det på plats?
Hur sätter man upp skivan? Vad fäster man den lämpligtvis med?
Jag antar att det som vanligt blir mycket dyrare att beställa via köksleverantören. Visst borde man kunna beställa en glasskiva direkt från glasmästaren? Är det någon speciell typ av glas man ska ha? Tjocklek etc?
Någon som har en uppfattning vad man kan räkna med för pris för ca 4 meter + ca 1 meter?
Någon som har några andra synpunkter som kan vara bra att tänka på innan vi bestämmer oss?
Hur långa bitar kan man ha? (Vår ena vägg är nästan 4 meter, går det att få utan skarv?)
Hur gör man rent praktiskt med håltagning för tex eluttag? Måste de göras i förväg av tillverkaren? Kan snickaren som sätter upp skivan göra det på plats?
Hur sätter man upp skivan? Vad fäster man den lämpligtvis med?
Jag antar att det som vanligt blir mycket dyrare att beställa via köksleverantören. Visst borde man kunna beställa en glasskiva direkt från glasmästaren? Är det någon speciell typ av glas man ska ha? Tjocklek etc?
Någon som har en uppfattning vad man kan räkna med för pris för ca 4 meter + ca 1 meter?
Någon som har några andra synpunkter som kan vara bra att tänka på innan vi bestämmer oss?
Renoverare
· Skåne
· 8 621 inlägg
Det smartaste är ju att ta kontakt och lösa det direkt med glasmästaren som kommer ut och mäter på plats.
Vad gäller eluttagen så är det bästa och smartaste att ta bort alla eluttag på väggarna och istället använda er av hörnboxar då ni får en slätare yta att hålla ren och inga fula vägguttag som fördärvar köket.
Dessa sätts ju då dit när glaset är på plats.
Glasmästaren brukar ha tillbehör såsom gummiprofilerade aluminiumskenor att sätta fast glaset med.
Dock tror jag att ni får stå ut med en skarv på den långa sträckan.

Vad gäller eluttagen så är det bästa och smartaste att ta bort alla eluttag på väggarna och istället använda er av hörnboxar då ni får en slätare yta att hålla ren och inga fula vägguttag som fördärvar köket.
Dessa sätts ju då dit när glaset är på plats.
Glasmästaren brukar ha tillbehör såsom gummiprofilerade aluminiumskenor att sätta fast glaset med.
Dock tror jag att ni får stå ut med en skarv på den långa sträckan.
Det går att få utan skarv, men när jag kollade sist åt en kund så är "standard" 3200mm om jag inte minns helt fel.
Om du skall ha många hål för dosor i glaset bör du ha härdat, inte annars. Tänkt på att det finns vanligt "grönt" glas men även ett som är lite vitare beroende på vad du skall ha bakom!
Om du skall ha många hål för dosor i glaset bör du ha härdat, inte annars. Tänkt på att det finns vanligt "grönt" glas men även ett som är lite vitare beroende på vad du skall ha bakom!
Min fru är också inne på att vi ska ha stänkskydd av glas - fast bara lite mer än hällbredden. Då funderade jag på hur man ska göra för att undvika att det samlas damm eller något annat bakom glaset, som syns igenom.
Funderingen är om det räcker att dra en sträng med silicon runt kanterna på rutan och fästa den med det?
Fast det blir ju inte så snyggt att se en utsmetad siliconsträng genom glaset runt kanten, även om man använder genomskinlig silicon.
Funderingen är om det räcker att dra en sträng med silicon runt kanterna på rutan och fästa den med det?
Fast det blir ju inte så snyggt att se en utsmetad siliconsträng genom glaset runt kanten, även om man använder genomskinlig silicon.
Renoverare
· Skåne
· 8 621 inlägg
Välj ett glas med målad baksida och inte klarglas så kommer du undan det problemet... 
Man kan täta glaset runt om med dammlister. Dessa som man använder till fönster. Sen kan man ha aluminium profil som håller glaset på plats runt om. Den biten kommer att maskera dammlisterna.
Om 2 veckor bör jag vara klar med mina. Då ska jag lägga ut fotot.
Fördelen med klarglas är just det att den är klar. Man kan ha vad som helst på baksidan. Och dessutom byta motivet. Och hela längder ska man inte använda. Det kan bli problem med just att kunna plocka bort den.
Om 2 veckor bör jag vara klar med mina. Då ska jag lägga ut fotot.
Fördelen med klarglas är just det att den är klar. Man kan ha vad som helst på baksidan. Och dessutom byta motivet. Och hela längder ska man inte använda. Det kan bli problem med just att kunna plocka bort den.
Jag beställde via en glasis, dom kom förbi och mätte först, sedan var jag förbi dom med en burk färg för målning av baksidan av glaset. Sen så kom dom och monterade med silikon. Det är bra att låta glasisen mäta och sätta dit, om det blir fel med måtten eller om det krasar så kan dom inte skylla på någon! Det brukar vara bra att inte ha blandaren på plats innan, tips om monteringen ska gå enkelt! Även våra eluttag var av typen hörnbox.
Renoverare
· Skåne
· 8 621 inlägg
Renoverare
· Skåne
· 8 621 inlägg
Jag snackade med företaget som stripade upp mina företagsbilar och dom sa att det är helt okej att man fotar en egen bild som man mejlar till dom och som dom sen äverför på ett klistermärke som dom kan montera på baksidan av glasskivan. Dom kan även retuchera och förändra bilden precis efter ens fantasi och önskemål. Dom har även egna designers, som även kan ge förslag på motiv.
Totalkostnaden på en sån custom-glaskiva blir ungefär motsvarande m2-pris för ett högkvalitets-kakel - alltså överkomligt pris.
En litet tips om man inte vill ha en standardbakgrund på sin glaskiva...
Totalkostnaden på en sån custom-glaskiva blir ungefär motsvarande m2-pris för ett högkvalitets-kakel - alltså överkomligt pris.
En litet tips om man inte vill ha en standardbakgrund på sin glaskiva...