3 216 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Stadsnät - TV - Koaxialkabel?
Hej
Undrar om någon här kan hjälpa mig och reda ut begreppen?
Vi håller på och bygger och har anslutit oss till ett stadsnät. Vi har tittat på olika leverantörers paket när det gäller tele/bredband/TV.
Nu när är alla kontakter är monterade så säger elektrikern att vi måste ha en box + koaxialkabel för TV'n för en anslutning med nätverkskabel ger ingen bra bild!
Finns det någon här som ser på TV genom fiberanslutningen? Hur är bilden i så fall?
Jag blir inte klok på alla dessa termer! Måste vi dra nya sladdar??
Hjälp!
Undrar om någon här kan hjälpa mig och reda ut begreppen?
Vi håller på och bygger och har anslutit oss till ett stadsnät. Vi har tittat på olika leverantörers paket när det gäller tele/bredband/TV.
Nu när är alla kontakter är monterade så säger elektrikern att vi måste ha en box + koaxialkabel för TV'n för en anslutning med nätverkskabel ger ingen bra bild!
Finns det någon här som ser på TV genom fiberanslutningen? Hur är bilden i så fall?
Jag blir inte klok på alla dessa termer! Måste vi dra nya sladdar??
Hjälp!
Fiberanslutningen som du har in till ditt hus är ju egentligen bara ett optiskt passivt uttag. Vad du ska ha ut ur detta uttag avgör du själv och din valda leverantör med att koppla på aktiv utrustning. Fiberkabeln till ditt hus är ju egentligen bara en transportsträcka för de signaler som leverantören har att erbjuda.
Så det du troligen ska ha är en fibernod (fibersignal till koax signal).
Det finns inga tv-apparater överhuvudtaget som har fiber rakt in i sig.
nätverkskabel ger ingen bra bild? Har du fått något av ett lexcom system eller liknande? Alltså någon typ av mediacentral i huset som det finns nätverksuttag till?
Dessa mediacentraler sägs det ju att det ska kunna leverera koaxialsignal på. Upp till 860Mhz i allafall. Och det är upp till det du får ifrån stadsnätet.
Så det du troligen ska ha är en fibernod (fibersignal till koax signal).
Det finns inga tv-apparater överhuvudtaget som har fiber rakt in i sig.
nätverkskabel ger ingen bra bild? Har du fått något av ett lexcom system eller liknande? Alltså någon typ av mediacentral i huset som det finns nätverksuttag till?
Dessa mediacentraler sägs det ju att det ska kunna leverera koaxialsignal på. Upp till 860Mhz i allafall. Och det är upp till det du får ifrån stadsnätet.
Tack monostump,
nu börjar jag förstå lite bättre. Väldigt bra hjälp.
Vi har ett "IT-skåp" dit alla kablar går. Kan det vara en mediacentral...........??
Alla kablar är dragna och närverksuttag är monterade.
Jag har precis tittat på hemsida för stadsnätet. Det finns en Packetfront DRG att köpa. Är det en fibernod?
Det står att man måste ha en box till TVn och sedan en kabel till nätverksuttaget. Men blir det en bra bild?
Eller bättre att satsa på en separat vanlig kabel till Tvn och antenn?
Det är inte lätt det här. Får ingen hjälp från vare sig elektrikern eller stadsnätet. Vi har hållit på i ett halvår snart för att förstå vad det är vi egentligen ska få installerat.
nu börjar jag förstå lite bättre. Väldigt bra hjälp.
Vi har ett "IT-skåp" dit alla kablar går. Kan det vara en mediacentral...........??
Alla kablar är dragna och närverksuttag är monterade.
Jag har precis tittat på hemsida för stadsnätet. Det finns en Packetfront DRG att köpa. Är det en fibernod?
Det står att man måste ha en box till TVn och sedan en kabel till nätverksuttaget. Men blir det en bra bild?
Eller bättre att satsa på en separat vanlig kabel till Tvn och antenn?
Det är inte lätt det här. Får ingen hjälp från vare sig elektrikern eller stadsnätet. Vi har hållit på i ett halvår snart för att förstå vad det är vi egentligen ska få installerat.
Redigerat:
Är i samma sitts jag. Funderar dock på om jag förutom detta ska dra en vanlig antennkapel i väggarna så att man kan få in tv via parabol om man nu skulle vilja det framöver. Är det överkusr eller något som man borde ha?
Klicka här för att svara