verktygsgurun skrev:
Ett tips när det gäller att tömma dammsugarpåsar är att skaffa en u-formad plastlist typ sådan plastlist som man har till väggplanscher. Klipp upp dammsugaråseni botten och töm den. Vik påsen lite i botten och trä på listen. Listen görs lika bred som påsen.
Kör med samma princip men använder häftapparat istället.

• Gilla
Southmounta
  • Laddar…
Jag fick med ett städkit (i plast) när jag köpte min 26a men då jag eg inte har behov av ett nedmonterbart kit så använder jag det ytterst sällan.
Jag kör främst med slang o munstycke från min gamla Alto dammsugare. Slangen är grövre och röret styvare. Att dammsuga med slangen som följde med 26an är helkasst.

Paul-Staffanstorp
Finns ju inga longlifepåsar till midi men nu när de gått från de gamla papperspåsarna så är det ju nästan som longlifepåsarna som finns till vissa modeller och de fungerar bra att tömma och återanvändbar några gånger beroende på vad man sugit upp klart... ;)

Det finns en annan liknande lösning på dammsugarpåsförslutare. Man använda sig av två olika tjocka vp rör. Var av den tunnare viker man påsen runt . Och den grövre sågar man bort ungefär 1/4 av rörets diameter eller mer på längden och trycker på över påsen där det tunnare röret sitter.

Pär

Drog iväg en beställning på det städsetet, nästan 250:- billigare än i Sverige i alla fall.

Stefan N skrev:
Drog iväg en beställning på det städsetet, nästan 250:- billigare än i Sverige i alla fall.
Har du en tjockare slang åxå?

En stor "frysklämma" borde också kunna funka bra.

Nimajneb skrev:
Har du en tjockare slang åxå?
Behöver man nån annan slang än orginalet för att det ska passa? :confused:

Stefan N skrev:
Behöver man nån annan slang än orginalet för att det ska passa? :confused:
Som jag skrev i inlägg 18 så är 27mm slangen helt kass att ha som dammsugarslang, då kan man nästan köra med en B&D batteridammsugare. Du behöver gå upp till minst 36mm, helst 50mm för att annat än dammtussar och slipdamm ska följa med. Men du behöver inte köpa dyra festoolslangar för detta.

Som sagt, du måste upp i slangdimension. Verkligen måste! Festools antistatiska 36mm är tyvärr rätt styv. Den vanliga statiska(?) är smidigare. Båda är dyra.

Om jag ska köpa grövre slang till min Midi. Passar samtliga Festool-slangar då, att ansluta direkt på dammsugaren?
Man får gärna bifoga länk på bra slang...

Ja, samtliga slangar passar. För städning använder jag 3,5m antistatisk D36 (diameter 36mm). Om du letar städset så finns det en bra kombo med städset (rör i metall), D36-slang + Sys4 för runt 1500kr från Tyskland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.