Vet ej om man kan ställa Frågor om att få bort kalk på Dusch väggar här på Forumet ,men jag testar .E här någon som är hemma på det här ???? Hur får man Dusch väggar av glas lätt rengjorda

Finns ju gott om kalklösande rengöringsprodukter för badrum

Men var försiktig på metallytor riktiga kalklösare är syrabaserade och kan etsa tex aluminium.

Ett trick jag använt är att dränka in ark av hushållspapper med produkten och sedan "klibbar" man fast dem över fläckarna och låter sitta tills kalken löst upp sig.

Dränk bara inte pappret så mycket så att det rinner

Annar funkar ångtvätt ganska bra även på kalkfläckar

Annar funkar ångtvätt ganska bra även på kalkfläckar.Har jag ej testat .Men dom flesta rengöringsprodukter , Har jag testat.Någon som har fler tips ????

Så så enkelt e det inte om man vill ha det riktigt rent

Kröll skrev:
Hur får man Dusch väggar av glas lätt rengjorda
Toarent tycker jag funkar bra på kakel. Borde funka på glas också. Tar inget ansvar för eventuell påverkan på exempelvis aluminiumramar. Jag brukar använda en billig, krämig variant från Lidl. Smeta på och låt sitta en kvart eller så. Borsta sen med lagom hård borste.

Milkshaken
Om du har tillgång till en KIRBYMASKIN så sätt på skurduken och kör.... Sen bara njut av vilket fint duschväggsystem du har....
bara se till att skurduken är blöt så repar den inte.... Miljövänligt är det oxå såklart...

Rykten säger att nanoprodukter för bilen vindruta motverkar kalkbildning, då det inte ska fastna så mycket droppar. Saknar dock egen erfarenhet.

Själv tvättade jag badrumets klinkersgolv i helgen med lyckat resultat.

Vi lånade en ångtvättmopp(?), TV reklam "ång-mopp".

Vi hade problem att få bort smutsen på fogen.

Dammsög först, ångmoppade, skrubbade med en borste, ångmoppa = som nytt.

Vi är väldigt nöjda med resultatet, använde inga rengöringsmedel utan endast vatten (även vid skrubbningen).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.