Hej!

Jag har fått tag på en gammal kastanj som tyvärr blivit angripen av svamp och sedan stått död i ca fem år.
Från rotdelen har jag sågat ut en rund skiva på 120 cm i diameter och ca 15 cm tjock. Efter att ha rensat bort allt ruttet så är ändå virket poröst. Eller, allt är ju relativt, men det är inte hårt.

Nu vill jag stabilisera detta och tänker först Kinesisk olja som kan tränga in på djupet men det härdar gansa snabbt med syre så jag är orolig att det inte är det bästa valet. Några förslag?

• Rund skiva av kastanjträ med mörka områden av svampangrepp, mätsticka visar storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På youtube verkar de använda olika "resins" epoxi/polyester.

Tror tom det finns speciella sorter för trästabilisering.

med olja stannar du av pågående processer men du får ju ingen fysisk styrka på mjuk ved...

/ATW

Kastanj är tyvärr väldigt svagt och mjukt i sig självt utan att det börjat brytas ned. Du behöver nog först torka ut trät helt och sedan använda vakuum för att få iaf hyfsad inträngning av någon härdande polymer.

• Gilla
Ragnar Olofsson och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ är att du håller ena sidan varm och oljan varm undet tex en dag.
Och olja på så länge det suger. Anledningen till värmen är för att ändra på viskositeten så den penetrerar snabbare och lättare. Kinesik olja har jag inte koll på vilken temperatur. Men gisar någon stans runt100 grader.
Använd indravärme för att värma trät.
På det viset suger virket olja snabbare och bättre. När du har gjort ena sidan, tar du andra sidan dag två.

• Gilla
Ragnar Olofsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.