fusion skrev:
Kört med Intel 34nm 120GB SSD sen december 2010 aldrig haft nåt problem.

SSD'n sitter nu som primär disk i en ASUS G74 SX och mitt lägsta värde på Windows Aero Index är 7.2 (högsta 7.7) , bootar up Win7 på drygt 20 sekunder.
Jag har ytterligar en datapunkt. Förutom de jag redan nämnt så har jag kört en OCZ APEX 120GB SSD sedan mars 2009 i min jobb-laptop (som ser ganska mycket användning) och den kör fortfarande på utan några problem.

Vi får se hur länge den håller.

Kör OCZ-AGILITY3 120GB. En mycket utskälld disk på Dustin som såldes ut till rövarpris. Då med senaste firmware vilken påstods lösa problemen. Prestandaindex 7.9. Jag är mycket nöjd efter 2 månader. Sen får vi som sagt se hur länge det håller.

mycke_nu skrev:
Planen var att sätta en SSD i min MacBook Pro om några år om/när den blir trött, men nu verkar det ju som om det inte går att leva utan Mountain Lion (OS X 10.8) som släpps senare i år.

Nu byter jag alltid disk när jag byter OS, så det är mao dax att börja forska på SSD, behovet är ca 250 GB.

Samsung och Intel verkar hyfsat buggfria, vad säger panelen?
Tyvärr är det stor skillnad hur SSD funkar med Mac OS och andra system. Apples officiella stöd för SSD begränsar sig till de modeller som de själva säljer. (Exempel på struligheter är allt som har med TRIM-funktionen att göra...)

Mitt tips är att satsa på ett fabrikat som jobbar uttalat mot Apple-marknaden.

T ex OWC, de har flera olika modeller och alla har specifik firmware som är gjord för att funka med Apple.

http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/

Flera av de stora tillverkarna, Intel t ex, har haft problem med Apple tidigare så ett stort märke är tyvärr ingen garanti för att de funkar. Alternativt bör du välja någon modell som dokumenterat funkar just med din aktuella datormodell (leta tester på nätet...).

Men hade inte den senaste katten stöd för TRIM ?, eller så var det så att MountainLion hade det ...

tallmilan skrev:
Men hade inte den senaste katten stöd för TRIM ?, eller så var det så att MountainLion hade det ...
Jo men bara på de SSD som Apple själva levererar. Det finns hack för andra SSD men inget officellt.

Apple har TRIM-stöd sedan ett bra tag. Behövs inga speciella Mac-kompatibla SSD-diskar heller. Apples egna SSD har egen firmware för andra ändamål än prestanda.

Nu har Mountain Lion släppts och en Samsung 256 GB SSD är beställd från Dustin.

Ska bli spännande! :)

Jag är ingen expert på SSD, men kan nämna att på jobbet kör vi mycket SSD i SAN och då är det uteslutande OCZ (Vertex 2 och 3). De har fungerat mycket bra under hög belastning.

spararen skrev:
Nyckeln under mattan var det ja.... :)
Och en lapp på skärmen med lösenordet...

Nyfniken skrev:
Och en lapp på skärmen med lösenordet...
Äh, som datasäkerhetsforskare så blir jag upprörd. En lapp under *tangentbordet* skall det vara! ;)

Nej, allvarligt. Ett bra lösenord måste skrivas ner idag. Lägg lappen i plånboken, det ger ungefär rätt nivå på säkerheten. Om man vill så kan man skriva fler lösenord, eller lägga till siffror/bokstäver på lappen för (något) ökad säkerhet.

Det bästa är att använda ett lösenordsprogram som krypterar en databas med lösenord och där man kan göra cut-n-paste mellan lösenordsprogrammet och inloggningen. Då finns det inget som hindrar att man har riktigt bra lösenord och framförallt, nya lösenord för olika konton. Själv använder jag KeePassX som finns för alla plattformar, inklusive Android. Då klarar man sig med *ett* lösenord. Och det kan man välja ett bra, långt, slumpmässigt som man kan lägga lite kraft på att ha i huvudet. Och i ett kuvert i bankfacket för den dan man kliver framför en buss. Det blir mycket lättare för efterlevande att klara upp ens affärer om de har alla konton och lösenord tillgängliga.

OT, men eftersom det ligger så klockrent i 3:dje uppgiften så kan jag inte hålla mig...

Lika offf-topic men jag svarar med riktig PKI :).
Först måste du sno kortet och sen har du tre försök på 6 teckens kod.

Mer on topic så verkar 1.8 SSD vara betydligt känsligare än 2.5" versionerna.
5 1.8" är skickade till skroten, ingen 2.5" ännu

mats_o skrev:
Mer on topic så verkar 1.8 SSD vara betydligt känsligare än 2.5" versionerna.
5 1.8" är skickade till skroten, ingen 2.5" ännu
Någon teori om varför? Just SSD kan jag ju inte se något uppenbart skäl till att just formfaktorn skall spela någon roll för hur länge de håller. Sämre kylning?

Kan inte komma på något annat än värme heller.

lars_stefan_axelsson skrev:
Någon teori om varför? Just SSD kan jag ju inte se något uppenbart skäl till att just formfaktorn skall spela någon roll för hur länge de håller. Sämre kylning?
Någon komponent kanske är gemensam nämnare för de mindre, strömförsörjning etc?

mycke_nu skrev:
Nu har Mountain Lion släppts och en Samsung 256 GB SSD är beställd från Dustin.

Ska bli spännande! :)
Nu sitter den i och Mountain Lion är installerat. Maskinen (2.66 GHz i7) blev minst sagt ohyggligt snabb. Word, Excel och iTunes startar på 1 sekund, Chrome och Thunderbird på 2. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.