I mitt nybygge ska jag ha inkaklat badkar. Känner jag mig och min sambo rätt så kommer det dock inte användas särskilt ofta.. Så jag funderar på om man har en vanlig golvbrunn med vattenlås kommer att vara uttorkat med jämna mellanrum. Ska man ha en spygatt här istället?

Är det praktisk så att det finns en golvbrunn i närheten, självklart en spygatt.

Protte

Vi har spygatt där vi duschar nu (det ska bli bastu där sedan).
Eftersom röret mellan spygatten och den riktiga brunnen är ganska tunt så orkar den spygatten t.ex inte ta vattnet som kommer ur tvättmaskinen som också står i det rummet. Det är precis att den klarar när man duschar.

Jag tror alltså inte att en spygatt med ett normalt (vitt) anslutningsrör hinner svälja allt vatten när man tömmer ett badkar. Det kommer alltså att hamna på hela golvet innan det rinner ut.

kör med golvbrunn och sk luktstopp / bakvattenlås typ purus nod / nood eller vad den heter

Golvbrunn. Ni spolar väl ändå ur badkaret med jämna mellanrum då det lägger sig damm och annat skräp där och då tillför ni ju vatten i golvbrunnen?
Skulle det torka till någon enstaka gång så märker ni det direkt ;-) och det är bara att öppna kranen några sekunder så är problemet löst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.