Tjenare!
Det var nu dags att måla om våra köksluckor.
Luckorna är helt släta och typ träfärgade nu och vi hade tänkt oss att måla dom ljusgrått.
Vilken färg respektive färgsort är att föredra?
Jag gillar främst att måla med vattenbaserad färg då jag tycker det är smidigast i alla moment.
Frågan är bara om det funkar bra i kö? Eller är oljefärg att föredra?
Mvh/ patrik
Det var nu dags att måla om våra köksluckor.
Luckorna är helt släta och typ träfärgade nu och vi hade tänkt oss att måla dom ljusgrått.
Vilken färg respektive färgsort är att föredra?
Jag gillar främst att måla med vattenbaserad färg då jag tycker det är smidigast i alla moment.
Frågan är bara om det funkar bra i kö? Eller är oljefärg att föredra?
Mvh/ patrik
Vattenbaserade lackfärger är idag lika tekniskt bra som de oljebaserade. Idag så är det mesta som du kan köpa vattenbaserat. Både Alkyd och Akrylat är ju vattenbaserad även om Alkyd färgen har en liten mängd lösningsmedel. Det du kan tänka på är att en blank lackfärg är mindre känslig för fettfläckar än en halvblank - matt färg.
Vi målade våra luckor för några år sen med Beckers Aqua och den har släppt och blivit mjuk och skrövlig vid handtagen. Kan vara för att man tvättar bort smutts ganska ofta där men det känns som att det är fett från huden som löst upp färgen. Det ska ju sägas att luckorna var slarvigt grundade med spärrfärg av tidigare ägare och vi var bara ute efter en quick fix så det kunde säkert gjorts bättre. Men en sån mjuk plastfärg skulle jag inte använda igen, även om det är väldigt smidigt och enkelt att handskas med då man att sprutar den.
Ok. Jag har färg avsedd för detta, kommer inte ihåg vad den hette.
Men slipade ni nå innan?
Tänkte att man måste ha ett relativt fint papper så det inte blir märken.
Målade lite hyllor från ikea till sonens rum och slipade med excenterslip och 180 papper men det hade varit bättre med ännu finare papper.
Men slipade ni nå innan?
Tänkte att man måste ha ett relativt fint papper så det inte blir märken.
Målade lite hyllor från ikea till sonens rum och slipade med excenterslip och 180 papper men det hade varit bättre med ännu finare papper.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 081 inlägg
Tvätta gör man för att få bort fram för allt fett som inte sitter fast.
Slipa gör man för att ta bort föregående målares misstag (damm i färgen) och det ger en skrovligare yta som färgen fäster bättre i. Det behövs inte många drag med 180 korns lackslippapper för att det ska bli lite matt.
Bästa färgen är det som luckrenoverarna använder är en två komponent härdfärg (tex Becers Care) men den luktar så man kan smälla av medan den torkar. Den går inte penselstryka.
Använder man en vattenbaserad lackfärg får man räkna med lägre slitstyrka men om det är välgjort så ska den sitta (inte bubbla sig).
Ska man spruta själv så är en dag när det nyss regnat bra då det är mera dammfritt, (kanske i en öppen carport när det regnar blir som en lackbox med vattenridå)
Protte
Slipa gör man för att ta bort föregående målares misstag (damm i färgen) och det ger en skrovligare yta som färgen fäster bättre i. Det behövs inte många drag med 180 korns lackslippapper för att det ska bli lite matt.
Bästa färgen är det som luckrenoverarna använder är en två komponent härdfärg (tex Becers Care) men den luktar så man kan smälla av medan den torkar. Den går inte penselstryka.
Använder man en vattenbaserad lackfärg får man räkna med lägre slitstyrka men om det är välgjort så ska den sitta (inte bubbla sig).
Ska man spruta själv så är en dag när det nyss regnat bra då det är mera dammfritt, (kanske i en öppen carport när det regnar blir som en lackbox med vattenridå)
Protte
Teknos Futura 90/ Möbelfärg använde vi till vårt förra kök.
Nu är den dock lösningsmedelbaserad MEN dom flyter ofta ur bättre.
Gillar denna färgen skarpt och enda nackdelen förutom lukten kan vara att den blir relativt hård så att måla trä med mycket fräsningar kan få den att spricka.
Nu är den dock lösningsmedelbaserad MEN dom flyter ofta ur bättre.
Gillar denna färgen skarpt och enda nackdelen förutom lukten kan vara att den blir relativt hård så att måla trä med mycket fräsningar kan få den att spricka.
Slipning efter tvätt tar också bort fibrerna som reser sig av vattnet = snyggare målad yta. Även om träet inte skulle behöva tvättas pga köksoset så brukar jag väta och efterslipa ändå eftersom man annars riskerar fiberresning av grundfärgen.