Sprutar gnistor ur sågen...

405 läst  5 svar

1. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Jag har inte använt min bordssåg på ett tag, en Roybi ETS-1825, och rullade ut den ur garaget och skulle börja såga men den startade inte alls.
    Efter lite undersökning märkte jag att kontakten vid kolen hade ärjat (har kallgarage som är rätt fuktigt) så jag skruvade upp motor och tvättade.
    Efter det startade sågen men det sprutade gnistor ur den så jag beställde nya kol (tänkte om de blivit fuktskadade eller nåt eftersom de inte var så nötta).
    Efter att ha monterat nya kol är det samma sak, det sprutar gnistor och säkringen (16A) slå ifrån efter 10-15 sekunder.

Något man kan göra eller får den åka till ÅVC?

Det är ju lite äldre modell så jag har inte hittat reservdelar...

2. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Kan ju tillägga att jag hittade reservdelsmotor från England nu men den ligger på nära 4000 kr med frakt och jag tror jag betalade under 3000 kr för sågen så det känns ju inte så aktuellt att beställa... :(

3. anders07
    Medlem · Nivå 14
  4. R
    Medlem · Nivå 16
    Följer gnistorna med runt på kollektorn troligtvis där kolen ligger emot , 2 fel som finns , 1 att dom nya kolen inte ligger an ordentligt ( inslitna ) kärvar i hållaren ( dåligt fjädertryck , ) 2 det sämsta , kortis i ankaret

5. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Kortis i ankaret, kan jag mäta upp det på något sätt?
    Mellan lindningarna tänker jag...

6. R
    Medlem · Nivå 16
    Är lite svårt , då måste man ha en speciel elektromagnet som rotorn lägges på , men kolla hur det ser ut mellan lamellerna på rotorn ( kollektorn ) ser det ut som brännsår , kopparn ser ut som det varit kortis med knotter , , behöver inte vara mellan varje
    lamell , men var tredje , kan gå att mäta , då mäter man mellan två lameller och går runt om , jag har aldrig gjort det , bara sett att nu är det ljusbåge runt , adjö med den och dit med en ny , det sitter två spolar i statorn ( på insidan yttre höljet mät även dom ska vara samma värden på ) i bland följer dom med och pajar . du får forska om den går att köpa en ny rotor , kolla pris , det går även att linda om rotorn ( ankaret )

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: