Hej,

Avloppsröret i plast till handfatet som går ned i golvet i vårt badrum är sprucket. Detta är under kommoden, som om nån råkat sparka sönder det

Hur gör jag för att reparera detta? Vill förhindra läckage mest, det behöver inte bli snyggt. Jag är grön på VVS ... :)

Plastavloppsrör under handfat, svart gummipackning, spricka synlig vid övergången mot golvet, del av äldre badrumsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprucket avloppsrör i plast under badrumskommod, med synlig spricka och skarvning vid gummitopp. Rördel ligger mot vitkaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan inte se om sprickorna går ned under golvnivå.

Rördiameter 50mm upp ur golvet och blir sen ca 65 yd (?) där svarta gummitutten går i.

Mvh

Badrum byggt på 90-talet troligen.

Den vita delen är någon typ av förminskare som kan gå att dra upp MEN det finns risk att tätskiktet går sönder.

Ser tyvärr inget vidare ut. Går det att lista ut hur långt ner den spruckna delen går? Om du tar ut det svarta gummimuffen tänker jag? Om sprickorna fortsätter ner under tätskiktet (nån cm under klinkersen) finns det risk för vattenskada under golvet.

Demmpa Demmpa skrev:
Den vita delen är någon typ av förminskare som kan gå att dra upp MEN det finns risk att tätskiktet går sönder.
Går det att sätta ett lite mindre rör eller (ytterligare) reducering till 40-45 inuti det trasiga rör ned förbi sprickorna?

D Dublin skrev:
Ser tyvärr inget vidare ut. Går det att lista ut hur långt ner den spruckna delen går? Om du tar ut det svarta gummimuffen tänker jag? Om sprickorna fortsätter ner under tätskiktet (nån cm under klinkersen) finns det risk för vattenskada under golvet.
Ajdå :( hade tänkt slippa renovera i badrum på 5-10 år...

Ska se vad jag kan se. Trångt under kommoden men kanske får använda en spegel m.m. för att kika ned.

Du kan pröva några lager med själv-vulkande tejp (vulkaniserande tejp, vulktejp) men du får hålla ett öga på lagningen ett tag.

Ta bort befintliga gummimuffen och ta ett kort ner i röret.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.