Hej. Vi köpte en målad trävilla för 2 år sedan. Huset är byggt 1991 och vid besiktningen så stod det att fasaden målades 2014 i egen regi och att den var i gott skick. Även besiktningsmannen från försäkringsbolaget kommenterade att han tyckte fasaden såg fin ut.
Planen är att måla om fasaden inom 3-4 år kanske.
Jag har dock märkt att ändträet på några brädor har börjat spricka lite. Särskilt på de brädor som sitter ovanför elskåpet. Jag antar att det stänker extra mycket där när det regnar. Så jag tänkte bättringsmåla lite just där så det klarar sig innan vi målar om hela skiten.
Jag har dock upptäckt att många brädor "buktar" vilket gör att det blir en glipa mellan brädorna i panelen. Detta är nästan över hela fasaden och skulle jag ge mig på att täta detta så skulle jag behöva köpa allt som butiken har. Frågan är helt enkelt om man behöver göra något åt det, eller kan jag vänta ett par år och lösa det i samband med att vi målar om hela fasaden? Eller kommer det in flukt och förstör så man måste gör något åt det nu? I så fall vad?
Tack för input.
Träpanelvägg målad i gul nyans, vattenslang snurrad vid basen, delvis synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en dörrkarm med synligt mellanrum och isolering eller tätning i glipan.
Skapa konto
Gul vägg, träplankor, stenar i bakgrunden, närbild, fokus på träets textur, exteriör, ingen person.
Skapa konto

Helt normalt.

Träfasaden har förutom den rent estetiska funktionen bara till uppgift att skydda väggen mot olika former av mekanisk påverkan, som regn, cyklande barn som inte lärt sig bromsa, förlupna fotbollar, närgångna bilar mm mm. Den bidrar inte till att hålla värmen inne i huset, utan är ett tomt skal där luften flödar fritt, ungefär som formskrovet på en ubåt.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.