Hej!

Nyss monterat en ny induktionshäll (facettslipad) i vår bänkskiva av granit.

Blev bra men irriterar mig på springan som blir mellan häll och bänkskiva. Sitter ju en packning där som verkar lite för tjock eller hård. Skulle vilja ersätta den med nåt tunnare så att springan blir lite mindre.
Alternativt silikon men vill helst inte använda det.

Någon som har ett bra tips på tunn packning el. liknande?

Eller borde jag tänka om och ignorera springan? Tänker att det borde samlas en del skit där. Dessutom är risken större att man slår en gryta i kanten så att det går en flis.

Mvh/Nicklas
 
  • Nyinstallerad induktionshäll med synlig springa mellan häll och granitbänkskiva, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Med tanke på att ni har granitskiva så ligger hällen garanterat löst i hålet och det går då ganska enkelt att dra ut översta lådan och sticka in handen för att pressa hällen uppåt.
På så sätt kan man med lätthet lyfta upp hällen och rengöra runt om för att sedan bara lägga ner hällen försiktigt igen.

Personligen fäster jag aldrig ens hällar i andra typer av bänkskivor för de ligger så pass stilla ändå av sin egen tyngd och jag resonerar som så att om man inte fäster i granit, vilket ju inte går, så varför fästa i andra typer av bänkskivor.
Bättre då att man ganska lätt kan lyfta hällen som jag beskriver och göra rent den smutssamlande kanten regelbundet.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Ge den lite tid så sjunker den ihop!
 
hscn hscn skrev:
Ser konstigt ut. Är du säker på att hällen inte "bottnar" i urtagets golv eller hänger på någon "stabiliseringsfunktion"? Brukar vara så att hällens glaskant vilar direkt på skivan med en tunn flat flexibel list under kanten.
Typ denna. [länk]
Japp, helt säker på att den inte bottnar.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Med tanke på att ni har granitskiva så ligger hällen garanterat löst i hålet och det går då ganska enkelt att dra ut översta lådan och sticka in handen för att pressa hällen uppåt.
På så sätt kan man med lätthet lyfta upp hällen och rengöra runt om för att sedan bara lägga ner hällen försiktigt igen.

Personligen fäster jag aldrig ens hällar i andra typer av bänkskivor för de ligger så pass stilla ändå av sin egen tyngd och jag resonerar som så att om man inte fäster i granit, vilket ju inte går, så varför fästa i andra typer av bänkskivor.
Bättre då att man ganska lätt kan lyfta hällen som jag beskriver och göra rent den smutssamlande kanten regelbundet.
Ja, det är ju inga problem att göra rent.
Problemet för mig är mest estetiskt och att jag inbillar mig att man lättare skadar kanten.
 
L Lopex skrev:
Ge den lite tid så sjunker den ihop!
Intressant! Det vore ju bra isåfall.
Får väl ge den lite tid...

Har du varit med om att så har varit fallet? Tror du den sjunker ner helt?
 
S Svanteson skrev:
Intressant! Det vore ju bra isåfall.
Får väl ge den lite tid...

Har du varit med om att så har varit fallet? Tror du den sjunker ner helt?
Kan ta en bild på min hemma som är typ 4år, helt kommer den inte sjunka ner, men tycker din ser lite svävande ut faktiskt. Om du kan så kolla om den verkligen vilar helt på listen
 
Ostädat å bra
 
  • Närbild av en ostädad köksbänk med smuts och rester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det där är ett snuskhål, blev så inspirerad att vi lyfte på vår häll och torkade rent.

Protte
 
Jag kör med en liten borste som man brukar damma av väggarna med efter man har slipat bort spackel, fungerar bra, dock har yngsta grabben lagt den på något bra ställe
 
P
S Svanteson skrev:
Japp, helt säker på att den inte bottnar.
då har du problem med graniten eller något under denna
 
electroluxaren skrev:
då har du problem med graniten eller något under denna
Skulle nog mest tro på något under den
 
Hur är det med den flata listen under kanten? Min erfarenhet är att den måste anpassas i hörnen för att inte bli så tjock när den böjs att hällen rider på de förhöjda hörnen av listen.
 
S Svanteson skrev:
Ja, det är ju inga problem att göra rent.
Problemet för mig är mest estetiskt och att jag inbillar mig att man lättare skadar kanten.
Jag håller med dig. Vi kopplade in nya hällarna igår och jag stör mig redan på både risken att man slår sönder kanten och att det samlas skit både mellan hällarna och under kanten på dem. Det står i instruktionen till dem att man inte ska använda silikon för att täta utan det ska räcka med den flata listen som kom med och att det även ska sitta ett hällskydd inne i skåpet. Så det är inte bara att sträcka in handen och trycka upp dem om man vill rengöra.
De vi har haft tidigare har antingen varit i rostfritt stål där kanten låg mot skivan och skulle tätas med en tunn sträng silikon eller så har de haft en list som har suttit runt om för att skydda kanten och hindra smuts från att ta sig in i springorna, se bild. Så jag förutsatte att det skulle ingå en kantlist eller att det skulle finnas som tillbehör, men det verkar det inte göra...
Kant på nyinstallerad häll utan skyddslist vilket visar risk för smutsansamling.
Svart glashäll utan kantfiness, integrerad i träbänkskiva, utan list runtom, som visar smutsansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.