Hej!
Nyss monterat en ny induktionshäll (facettslipad) i vår bänkskiva av granit.
Blev bra men irriterar mig på springan som blir mellan häll och bänkskiva. Sitter ju en packning där som verkar lite för tjock eller hård. Skulle vilja ersätta den med nåt tunnare så att springan blir lite mindre.
Alternativt silikon men vill helst inte använda det.
Någon som har ett bra tips på tunn packning el. liknande?
Eller borde jag tänka om och ignorera springan? Tänker att det borde samlas en del skit där. Dessutom är risken större att man slår en gryta i kanten så att det går en flis.
Mvh/Nicklas
Nyss monterat en ny induktionshäll (facettslipad) i vår bänkskiva av granit.
Blev bra men irriterar mig på springan som blir mellan häll och bänkskiva. Sitter ju en packning där som verkar lite för tjock eller hård. Skulle vilja ersätta den med nåt tunnare så att springan blir lite mindre.
Alternativt silikon men vill helst inte använda det.
Någon som har ett bra tips på tunn packning el. liknande?
Eller borde jag tänka om och ignorera springan? Tänker att det borde samlas en del skit där. Dessutom är risken större att man slår en gryta i kanten så att det går en flis.
Mvh/Nicklas
Ser konstigt ut. Är du säker på att hällen inte "bottnar" i urtagets golv eller hänger på någon "stabiliseringsfunktion"? Brukar vara så att hällens glaskant vilar direkt på skivan med en tunn flat flexibel list under kanten.
Typ denna. https://shop.electrolux.se/matlagni...VHMayCh1puwRqEAQYAiABEgLvWvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Typ denna. https://shop.electrolux.se/matlagni...VHMayCh1puwRqEAQYAiABEgLvWvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Med tanke på att ni har granitskiva så ligger hällen garanterat löst i hålet och det går då ganska enkelt att dra ut översta lådan och sticka in handen för att pressa hällen uppåt.
På så sätt kan man med lätthet lyfta upp hällen och rengöra runt om för att sedan bara lägga ner hällen försiktigt igen.
Personligen fäster jag aldrig ens hällar i andra typer av bänkskivor för de ligger så pass stilla ändå av sin egen tyngd och jag resonerar som så att om man inte fäster i granit, vilket ju inte går, så varför fästa i andra typer av bänkskivor.
Bättre då att man ganska lätt kan lyfta hällen som jag beskriver och göra rent den smutssamlande kanten regelbundet.
På så sätt kan man med lätthet lyfta upp hällen och rengöra runt om för att sedan bara lägga ner hällen försiktigt igen.
Personligen fäster jag aldrig ens hällar i andra typer av bänkskivor för de ligger så pass stilla ändå av sin egen tyngd och jag resonerar som så att om man inte fäster i granit, vilket ju inte går, så varför fästa i andra typer av bänkskivor.
Bättre då att man ganska lätt kan lyfta hällen som jag beskriver och göra rent den smutssamlande kanten regelbundet.
Ja, det är ju inga problem att göra rent.Paul-Staffanstorp skrev:
Med tanke på att ni har granitskiva så ligger hällen garanterat löst i hålet och det går då ganska enkelt att dra ut översta lådan och sticka in handen för att pressa hällen uppåt.
På så sätt kan man med lätthet lyfta upp hällen och rengöra runt om för att sedan bara lägga ner hällen försiktigt igen.
Personligen fäster jag aldrig ens hällar i andra typer av bänkskivor för de ligger så pass stilla ändå av sin egen tyngd och jag resonerar som så att om man inte fäster i granit, vilket ju inte går, så varför fästa i andra typer av bänkskivor.
Bättre då att man ganska lätt kan lyfta hällen som jag beskriver och göra rent den smutssamlande kanten regelbundet.
Problemet för mig är mest estetiskt och att jag inbillar mig att man lättare skadar kanten.
Kan ta en bild på min hemma som är typ 4år, helt kommer den inte sjunka ner, men tycker din ser lite svävande ut faktiskt. Om du kan så kolla om den verkligen vilar helt på listenS Svanteson skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jo det där är ett snuskhål, blev så inspirerad att vi lyfte på vår häll och torkade rent.
Protte
Protte
Jag håller med dig. Vi kopplade in nya hällarna igår och jag stör mig redan på både risken att man slår sönder kanten och att det samlas skit både mellan hällarna och under kanten på dem. Det står i instruktionen till dem att man inte ska använda silikon för att täta utan det ska räcka med den flata listen som kom med och att det även ska sitta ett hällskydd inne i skåpet. Så det är inte bara att sträcka in handen och trycka upp dem om man vill rengöra.S Svanteson skrev:
De vi har haft tidigare har antingen varit i rostfritt stål där kanten låg mot skivan och skulle tätas med en tunn sträng silikon eller så har de haft en list som har suttit runt om för att skydda kanten och hindra smuts från att ta sig in i springorna, se bild. Så jag förutsatte att det skulle ingå en kantlist eller att det skulle finnas som tillbehör, men det verkar det inte göra...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara

