Jag har nyligen gjort om köket och har efter det fått en del springor som jag vill bli av med. De allra flesta är max 1 mm tjocka och täcks lätt med fog om jag känner för det. Har även ett stort hål ovanför kylskåp osv. som man kanske behöver en list till eller liknande. Men hur gör jag med springan i bilden nedan?
Springan är ca 10 mm. Känns som att det är för litet för en trälist (som dessutom kommer ge en viss glipa) och för stort för fog? Har ni några bra tips? Finns det något som liknar en skumgummilist man kan trycka in där?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Springan är ca 10 mm. Känns som att det är för litet för en trälist (som dessutom kommer ge en viss glipa) och för stort för fog? Har ni några bra tips? Finns det något som liknar en skumgummilist man kan trycka in där?
Så det är inte bara en glipa utan också en nivåskillnad på den vågräta ytan? I så fall är en sockellist en bra lösning så får du en fin "sluttning". Jag gjorde ganska precis samma sak häromdagen då jag monterat en gammal diskbänk på IKEAs stommar. Fick då en glipa mellan vägg och diskbänkens bakkant som jag fyllde igen med en gammal sockellist för att få ett fall från väggen mot diskbänken. Denna limmades med PL600, fogades sedan med latexfog och målades med vanlig väggfärg. Detta är i garaget så jag var inte så noga med materialval och utförande men det blev riktigt snyggt!
Klicka här för att svara