Axminster med fler säljer sådana rullar/valsar. Tycker de funkar bra men har ingen själv. Rykten gör gällande att man måste tvätta dem innan limmet torkat...

Det funkar med gummiroller också. Men som jag skrev innan det är lättare att få ett jämt tjockt lager med en lite porösare yta tex skumgummi. Korthårig rulle funkar också bra speciellt till laminerings epoxy
Men när man tvättar så går det åt mindre mängd vatten = lättare att tvätta en skumgummirulle än filtrulle.

Sköljer man av en filtrulle innan man använder den första gången blir det sällan ludd på ytan.

Det finns en uppsjö av olika sorters roller för applicering av lim beroende på viskositeten och mängden lim som skall användas på ytan

Så gör som kajsa varg...... Man tager vad man haver

Pär

Angående roller och tvättning av denna så tycker jag det funkar bra att stoppa den i en plastpåse mellan limningarna, så slipper man göra rent. Bara att ta ur den en vecka senare och använda vid nästa limning. Funkade i alla fall bra med vitlim (Vinter) och skumgummiroller medans jag bygde min hyvelbänk vilket tog några månader.

Man tackar för många tips.Jag får testa lite olika varianter framledes.

phl skrev:
Axminster med fler säljer sådana rullar/valsar. Tycker de funkar bra men har ingen själv. Rykten gör gällande att man måste tvätta dem innan limmet torkat...
Verkar märkligt, begriper ju vem som helst att vitlim inte fäster på gummi = limmet trillar loss av sig själv när det har torkat.

Eller hur var det nu.....

Redigerat:
Jag använder 3 olika rollers.

En skumgummiroller ca 100mm bred där jag bara vill ha ett tunnt lager lim, tex fanér. Är svår att lägga på tjockt med lim med. Förvaras i en burk med vatten och är snabb att få torr innan man kan använda den.

En microfiltroller ca 100mm bred för lite tjockare lager med lim. Förvaras i plastpåse (ska vara ny plastpåse varje gång så att gamla torkade limrester ej fastnar i borsten. Luddar ej.

En "vanlig" roller med ganska kort hår, ca 250mm bred för att lägga på lim på stora ytor, tex en hel skiva. Ända alternativet på så stora ytor. Förvaras i plastpåse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.