8 803 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Sprida lim?
Sida 1 av 2
Hur sprider ni lim om det är en lite större yta som ska limmas?
Idag har jag en liten pensel som jag stryker ut med, men jag tycker ibland att det går för sakta.
Är lösningen en större pensel? Eller en spackelspade? Roller?
Hur gör ni?
Idag har jag en liten pensel som jag stryker ut med, men jag tycker ibland att det går för sakta.
Är lösningen en större pensel? Eller en spackelspade? Roller?
Hur gör ni?
Skumgummi roller använder en som är ca 20-25 mm diameter 120 mm lång, en standard roller.
Men det är lätt att det blir för lite lim när man rollar för porerna i skumgummit är lite för små egentligen.
Till min limspridare en sådan med inbyggd behållare så är det också skumgummi roller men den är mycket grövre i skumgummit vilket är bättre då det blir perfekt med lim. Men den tar lite längre tid att rengöra en rollern som jag bara läger i en bytta med vatten över natten. Sedan sköljer jag bara ur den.
Ovanstående gäller vanligt vitlim.
Gummiskrapa kräver lite mera träning än roller. Men det beror också på vad man skall limma. Är det tex faner så är det mycket viktigare att det blir ett jämntjockt lager. Men den funkar utmärkt.
Pär
Men det är lätt att det blir för lite lim när man rollar för porerna i skumgummit är lite för små egentligen.
Till min limspridare en sådan med inbyggd behållare så är det också skumgummi roller men den är mycket grövre i skumgummit vilket är bättre då det blir perfekt med lim. Men den tar lite längre tid att rengöra en rollern som jag bara läger i en bytta med vatten över natten. Sedan sköljer jag bara ur den.
Ovanstående gäller vanligt vitlim.
Gummiskrapa kräver lite mera träning än roller. Men det beror också på vad man skall limma. Är det tex faner så är det mycket viktigare att det blir ett jämntjockt lager. Men den funkar utmärkt.
Pär
Redigerat:
Det beror på vad som skall limmas, är det limning av golvmatta är tandad bred spackel, är det tapeter så är det vanlig färgrulle, trälim är pensel utmärkt, konstruktionslim/ sättlim patron så är det skelettsprutabax skrev:
Jag minns inte var men jag tror jag har sett någon använda en gummiroller för att sprida ut limmet. Först ringla ut rejält med lim ur flaskan och sedan jämna ut det med rullen. Jag fick intrycket att det var massivt gummi i rullen, inte skumgummi, men jag kan ju ha fel. Sådana massiva gummirollers används väl även för att sprida ut färg i tryckeri-sammanhang.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Under min tid på snickeri så använde vi vanlig hårig roller som hängde på kanten av limhinken.
Om det blir lite ludd i limmet, det kommer man aldrig att se sedan.
Att använda roller för enstaka limningar blir nog inte ekonomiskt då man får tvätta bort mycket lim.
Jag använder en 40 mm moddlare när jag gör lite större limningar.
Protte
Om det blir lite ludd i limmet, det kommer man aldrig att se sedan.
Att använda roller för enstaka limningar blir nog inte ekonomiskt då man får tvätta bort mycket lim.
Jag använder en 40 mm moddlare när jag gör lite större limningar.
Protte
Produkter som diskuteras: "moddlare"
Anstrykare & moddlare 50 mm
Till karm, lister & köksluckor
169 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
The Wood Whisperer fick jag ideen ifrån.jac skrev:Jag minns inte var men jag tror jag har sett någon använda en gummiroller för att sprida ut limmet. Först ringla ut rejält med lim ur flaskan och sedan jämna ut det med rullen. Jag fick intrycket att det var massivt gummi i rullen, inte skumgummi, men jag kan ju ha fel. Sådana massiva gummirollers används väl även för att sprida ut färg i tryckeri-sammanhang.
Fungerar utmärkt för mig.
Köpte min på Panduro. Kostade inte många tior.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Gör man limfog så funkar det inte med spackelspade o dyl då man aldrig kan lägga bitarna helt jämnt.
Ska man fanera är det en annan sak.
protte
Ska man fanera är det en annan sak.
protte