Köpt 30-talskällarhus. Träpanel, plank och tretexväggar upptill.
Källare oinredd utöver tvättstuga. Avfuktare. Gamla stammar under källargolvet, en hel del sprickor i källargolvet, varav en mindre bit helt lös och lite bom här och var. Golvet i dubbla lager betong.
Nu sista månaderna har saltutfällningar börjat synas nedtill på väggarna där rören går i golvet. Antar att det är det. Smakar salt i alla fall. Ingen konstig lukt. Även observerat nytillkomna sprickor vid stor del av fönstren på övervåningen. Sedan tidigare lutar golvet ut från murstock endel samt golvknarr, då gamla sättningar finns.
Vad tror ni om sprickorna och saltutfällningarna? Vad står jag inför? Hur hade ni gått tillväga?
Källare oinredd utöver tvättstuga. Avfuktare. Gamla stammar under källargolvet, en hel del sprickor i källargolvet, varav en mindre bit helt lös och lite bom här och var. Golvet i dubbla lager betong.
Nu sista månaderna har saltutfällningar börjat synas nedtill på väggarna där rören går i golvet. Antar att det är det. Smakar salt i alla fall. Ingen konstig lukt. Även observerat nytillkomna sprickor vid stor del av fönstren på övervåningen. Sedan tidigare lutar golvet ut från murstock endel samt golvknarr, då gamla sättningar finns.
Vad tror ni om sprickorna och saltutfällningarna? Vad står jag inför? Hur hade ni gått tillväga?
Plank och tretexväggar rör sig så sprickor i ytmaterial kan förekomma beroende var tretexskarven hamnat i förhållande till en plankskarv.
30-talshus och beroende av hur det ligger gällande grundvatten, etc, och kanske inte har dränering eller som gjort sitt är nog vanligt med fukt och utfällning. Det första är att stoppa fukten utifrån.
30-talshus och beroende av hur det ligger gällande grundvatten, etc, och kanske inte har dränering eller som gjort sitt är nog vanligt med fukt och utfällning. Det första är att stoppa fukten utifrån.
A AndersS skrev:Plank och tretexväggar rör sig så sprickor i ytmaterial kan förekomma beroende var tretexskarven hamnat i förhållande till en plankskarv.
Tack för svar!A AndersS skrev:Plank och tretexväggar rör sig så sprickor i ytmaterial kan förekomma beroende var tretexskarven hamnat i förhållande till en plankskarv.
Så jag ska inte skita på mig nu när det spruckit lodrätt vid hälften av elementen/fönstren på övervåningen? Samtliga väggar nymålade.
Källaren dränerat av tidigare ägare med platon och isolering för 10 år sedan. Så den bör ju fungera. Huset ligger ganska högt. Osäker på jordart. Mycket markarbeten i omgivningen, byggnation, sprängning, bergvärme-installationer, nedtagningar av träd etc. Även haft lite struligt med vattenansamling på gräsmattan i slutet av sommaren i år. Kanske måste ta mig en titt så det inte är avloppsrören som börjat läcka?
Bästa svaret
Sprickorna är tyvärr bara satt vänja sig med, låter som säljaren gjort en Quick fix för försäljningen.
Jag antar du har tretex som jag själv har i några rum.
Stående plant bakom rör sig med temperaturskillnader samt fuktighet, inget farligt.
Utfällningarna har jag ingen aning om.
Jag antar du har tretex som jag själv har i några rum.
Stående plant bakom rör sig med temperaturskillnader samt fuktighet, inget farligt.
Utfällningarna har jag ingen aning om.
Vill nog påstå att det är sånt som händer i äldre hus, så du kan sova lugnt.
Och inreder du inte källaren sån kommer det inte att hända så mycket. Vill du göra det så krävs det lite mera undersökning hur både dränering, rör för takvatten och avlopp fungerar.
Och inreder du inte källaren sån kommer det inte att hända så mycket. Vill du göra det så krävs det lite mera undersökning hur både dränering, rör för takvatten och avlopp fungerar.
Klicka här för att svara