Hej, I juni gjordes det nya badrum
Det badrummet mad kakel och klinkers har ju sjökvklart fogen mellan. Redan någon dag efter såg jag små sprickor I. Påpekade detta och de kom och fyllde i det. Nu satt jag och såg flera sprickor. Dessa är nya. Gick runt och såg allt fler. Bifogar några bilder.

Varför sker detta?
Vad finns riskerna med detta?
Om jag säger till snickarna att de måste fixa det igen, så måste de väl stå för det?
Kan detta fortsätta. Helt nytt badrum. Inte så kul när man betalt allt och det blir sådsnt.. Närbild på sprickor i fog mellan kakelplattor i ett nyrenoverat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på brunaktigt kakel med en synlig spricka i den vita fogmassan och en svart strömbrytare.
Skapa konto
Närbild på sprickor i fog inuti ett nyrenoverat badrum med kakel och klinkers.
Skapa konto
Närbild på sprickor i fog mellan badrumskakel och klinkers.
Skapa konto
Närbild på sprickor i fog mellan mörka kakelplattor i ett badrum.
Skapa konto
Närbild på sprickor i fog mellan två klinkerplattor i ett nygjort badrum.
Skapa konto

Hur är väggar och golv uppbyggda? (Tex träregel - plywood - gips - tätskiktsfolie - fästmassa - kakel)

Vilken tillverkare och modell av tätskikt?

Demmpa Demmpa skrev:
Hur är väggar och golv uppbyggda? (Tex träregel - plywood - gips - tätskiktsfolie - fästmassa - kakel)

Nu är jag kass på sådsnt här ☺️ jag får kolla upp detta mer. Fogmassa har jag nog kvar av hemma så jag kan se vad det heter.
Det du skrivit ovan låter som det jag kan hört när maken å snickare diskutera upplägget av väggen

Demmpa Demmpa skrev:

Hittade lite bilder bakom kulisserna så att säga. När de byggde. Där kanske du kan se lite. Men ena fogen är lip multifog iaf. Den mörka.

• Hörn av ett rum under renovering med halvsatt kakel och klinker, orangea avståndshållare och spackel på väggarna.
    Skapa konto
  • Byggplats inomhus med synliga rörinstallationer, träreglar och en duschplattform.
    Skapa konto
Staffans2000
Det set ut som om de slarvat med fogningen. Dvs. inte tryckt i tillräckligt mycket i skarvarna.

• Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Ryser varje gång jag ser folk som skruvar upp startbrädan istället för att ha sättstöd.......

• Gilla
tank77 och 5 till
  • Laddar…
Hur gör man för att tätskiktet blir tätt där? :thinking:

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Lite slarv i fogningen bara.
Men hur i helvete tänker man när man skruvar igenom tätskikt på detta sett.
Kan omöjligt vara en plattsättare som gjort detta.

Ja och golvbrunnen verkar ju inte vara riktigt rätt heller

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
K Kromo skrev:
Man kan väl inte vara säker på att de är klara på bilden? Kanske har satt kortlingar efter fotot?

Hålen efter startbrädan kan de ju ha lagat enligt lips instruktion. Sen håller jag med om att det är väldigt onödigt, men man behöver ju inte skrämma upp ts i onödan utan att veta.

Fogen ser inte sprucken ut tycker jag. Bara att de har slarvat när de har fogat så det inte fyllt ordentligt. Be dem komma och fixa.

K Kromo skrev:

På vilket sätt?

Golvbrunnen saknar två stöd, om det är färdigt montage, det verkar vara det eftersom både brunnen och plattan är fastskruvade. Det saknas en skruv i brunnen (mot plattan), precis höger om utloppet.
Se sidan 3,
https://www.purus.se/fileadmin/user...sanvisningar/Monteringsanvisning_Multi_A5.pdf

Även montageplatten sitter fel (i alla fall om det är Purus brunn & platta) eftersom det är klinker så ”ska” (enligt montageanvisning) den räfflade sidan vara uppåt samt en distansring.
https://www.purus.se/fileadmin/user...nteringsanvisning_purusplattan_2014_21801.pdf

• Gilla
claym
  • Laddar…
Så där har jag också tyvärr fått fog att se ut! Då hade jag arbetat lite för långsamt med fogen så den började bli torr vilket gjorde att blev små vattenfyllda ”gropar” kvar efter man tvättat rent och således små hål efter att vattnet dunstat. Fogen är i sig inte tät så det spelar mindre roll men utseendet är ju viktigt! Hoppas de tätat skruvhålen efter startbrädan. Jag har av min KA blivit rekommenderad reglar cc max 30 cm vid kakling.

Demmpa Demmpa skrev:
Golvbrunnen saknar två stöd, om det är färdigt montage, det verkar vara det eftersom både brunnen och plattan är fastskruvade. Det saknas en skruv i brunnen (mot plattan), precis höger om utloppet.
Se sidan 3,
[länk]

Även montageplatten sitter fel (i alla fall om det är Purus brunn & platta) eftersom det är klinker så ”ska” (enligt montageanvisning) den räfflade sidan vara uppåt samt en distansring.
[länk]
Men är inte det där den äldre modellen som inte är vändbar? Den med inbyggt fall

Den första plattan jag länkade montageanvisningen till är denna, https://www.purus.se/produkter/produkt/purusplattan-2014/
”Purusplattan 2014 för en smidig, enkel, säker och snabb installation.

Monteringsplattan består enbart av 2 delar, istället för ett flertal delar som våra tidigare modeller har och är vändbar vilket gör att användningsområdet blir bredare då den kan användas både vid installation för plastmatta och för klinkergolv.

Den är fyrkantig istället för rund vilket underlättar vid sågning, den har ett inbyggt fall så att man slipper bygga fall runt om brunnen, den är slät på ena sidan och räfflad på den andra beroende på om det är installation för plastmatta eller klinkergolv och för att göra det enklare vid spackling då plasten jobbar som en armering.”

Här är montageanvisningarna för dom andra två montageplattorna (ingen av dom är på TS bild),
http://qbankfrontend.purus.se/deployedFiles/7133681-7133680_PurusPlate_130_150_instruction_SE.pdf

https://www.purus.se/fileadmin/user...ngsanvisning_purusplattan_300_multi_22508.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.