Jag har en mur som sprack för 15 år sedan där vi haft en uteplats, fyllningen har varit mestadels av sand, jag har trott att jag har varit tvungen att riva ner den gjutna muren och sedan börja om från grunden, men av annan händelse var en hantverkare hos mig i veckan och visade muren, han sa att det är en frostsprängning , och föreslog att jag kunde sätta upp podränskivor så skulle muren klara sig , det lät fantastiskt tacksam för synpunkter på det…

• Sprucken mur med frostsprängning, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken mur vid uteplats omgiven av grönska. Muren har sprickor på grund av frostsprängning, med stenar liggande ovanpå.
    Skapa konto
  • Sprucken mur med grov yta och växter kring kanten, visar på frostsprängning. Stenblock och gröna blad syns intill sprickan.
    Skapa konto
  • Sprucken mur med synliga sprickor, omgiven av gröna växter, antyder skador från frostsprängning. Stenblock ovanpå muren.
    Skapa konto
  • Spricka i en putsad mur vid en uteplats, frostskada identifierad av hantverkare. Diskussion om att använda podränskivor som åtgärd.
    Skapa konto
  • Sprucken gjuten mur med texturerad yta, del av hus syns i bakgrunden, gröna växter vid basen av muren.
    Skapa konto
  • En sprucken mur med synliga skador, potentiellt orsakad av frostsprängning, med växtlighet i närheten.
    Skapa konto
Översta bilden ser ut som dålig gjutning. Dom andra som sättningar.
L Ludvigsson12 skrev:
jag kunde sätta upp podränskivor så skulle muren klara sig
Känns mest som önsketänkande, men muren kommer stå kvar oavsett.
Börja med att rensa bort all vegetation runt huset, det är aldrig bra att ha massa träd och annat intill.

Tack för rådet med att rensa, nu ser man tydligare … fyllningen bör var närmare 50cm innan cementplattorna
Vad kan jag göra så att väggen inte belastas så att den trycks ut mer?
Stefan N Stefan N skrev:
Översta bilden ser ut som dålig gjutning. Dom andra som sättningar.

Känns mest som önsketänkande, men muren kommer stå kvar oavsett.
Börja med att rensa bort all vegetation runt huset, det är aldrig bra att ha massa träd och annat intill.

• Betongvägg med spricka synlig, omgiven av jord och stenar i en trädgård, diskussion om fyllning och väggbelastning.
    Skapa konto
  • Vägg med sprickor och jord intill, omgiven av högt gräs och stolar i bakgrunden. Grönt rör löper längs kanten av väggen.
    Skapa konto
  • Spricka i en cementvägg med grönt gräs vid basen, potentiell risk för ytterligare skador på grund av belastning.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.