Håller på att fixa dotterns rum, som är en gammal pigkammare i en fastighet byggd 1902. Fick i denna tråd reda på att två uppreglade väggar(yttervägg) består av ett för mig tidigare okänt material, Comboard.

Dessa två väggar ansluter mot två putsade väggar och består av två 45 graders hörn. Utöver detta man kan även fräst in el i rätt igenom boarden.

Jag har nu bredspacklat hela rummet, och lagt glasfiberremsor i hörnen samt där man fräst in elen, samt även grundmålat. Problemet är att redan nu uppstår det sprickor i både hörn och där elen är inlagd.

Så funderingen är. Är det lönt att slänga på microlite eller motsvarande glasfiberväv på hela dessa väggar och tro att det kommer att hjälpa mot sprickbildningen? Väggarna är ej speciellt stumma och det rör sig om en 11-åring så det lär röjas runt en del med dunsar i väggen. Eller är det bara att leva med?

Min ursprungliga plan var att ta bort de uppreglade väggarna, men skrotade den planen efter att ha insett omfattningen av ingreppet med infräsning av el, och tillverkning av nya socklar etc.

Innan spackling:

Renoveringsprojekt av gammal pigkammare med delvis borttaget ytskikt och synlig Comboard-vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nu spacklad och grundmålad:

Nyrenoverat hörn av rum med bredspacklade och grundmålade väggar, sprickor syns vid hörn och eluttag.
Skapa konto
En nymålad vägg med en synlig spricka som löper vertikalt, vilket illustrerar problem med sprickbildning efter spackling.
Skapa konto

Sprickorna:

Nymålad rosa vägg med en synlig vertikal spricka som sträcker sig uppåt.
Skapa konto
En nymålad vägg med en synlig spricka som löper vertikalt, vilket illustrerar problem med sprickbildning efter spackling.
Skapa konto

• Renoverat rum med spacklade och grundmålade väggar med glasfiberremsor och synliga sprickor.
    Skapa konto
Glasfiberremsa ska helst inte andvändas och absolut inte i innerhörn.
Pappremsan är betydligt starkare,

Misstänkte nästan det :( Men trodde pappremsa var förbehållet gipsskivor och anpassade till dessa?

Skulle jag kunna limma dit pappremsa nu, och spackla på ett lager till, eller måste jag slita bort glasfibern först?

I hörnen kan du säkerligen bara dra bort den utan problem,
På de andra ytorna kan du sätta pappremsan ovanpå efter en lättare avslipning.

Gick ner till färgbutiken idag för att dryfta problematiken lite.

Deras förslag var att sätta en armeringsduk, motsvarande microlite istället för pappremsa. Huruvida detta var för att få sälja lite vävlim och en rulle av duken får vara osagt

Förhoppningsvis löser detta sprickstöket.

Nu sitter iallafall skiten uppe:

Renoverat rum med armeringsduk uppsatt på väggar, täckt golv och stege.
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.